Mister Motley heeft een boek gemaakt. Koop hier 'Dit is een vertaling'.

caroline ruijgrok: 'to show a fly juggling a cork'

Voor deze salon destilleerde kunstenaar Caroline Ruijgrok een associatieve beeldsequentie uit haar plaatjes- en boekenverzameling. Beginnend bij een foto van een Purperreiger, gemaakt door haar vogelende vader, via een jonglerende vlieg en ‘something in a shape that doesn’t remind you of anything, in a color that doesn’t exist’21, naar een walvis op poten, van Panamarenko. 

In 2019 stelde ze samen met mister Motley-hoofdredacteur Lieneke Hulshof het boek ‘Dit is een vertaling’ samen. Het beeldessay in die publicatie kwam op eenzelfde manier tot stand.

01.
Purperreiger in Loosdrecht
, fotograaf Joop Ruijgrok (mijn vader), 11 juni 2020
02. 
Sails, 
Dan Flavin, 1985; charcoal (27,9 * 35,6 cm); foto gefotografeerd uit: 
Bell, T., Dervaux, I. & Raab, J. (2012). Dan Flaving: Drawing. NY, New York: The Morgan Library & Museum
03.
Untitled 2 (C series), Tarek Al Ghoussein, 2007-2008; digital inkjet print (55 * 75 cm); foto gefotografeerd uit: 
Amirsadeghi, H. (2011). New Vision: Arab Contemporary Art in the 21st Century. United Kingdom, London: Thames & Hudson
04.
Foto (Dirk Buwalda) gefotografeerd uit: Buwalda, D. (2006). Moves: the Netherlands Dans Theater Photographed By Dirk Buwalda, Nederland, Amsterdam: De verbeelding
05.
Icon, Carol Bove, 2019; stainless steel and urethane paint (35,6*59.7*29.8); van: https://davidzwirnerbooks.com/product/carol-bove-ten-hours 
06.
Foto van (keramisch) werk Caroline Ruijgrok in ontwikkeling, studio 01 in Sundaymorning@EKWC, Oisterwijk, 15 september 2019
07.
Voorovergebogen, zittende aap, Joseph Mendes Da Costa (1863-1939), ca.1894, Geglazuurd, fijn gechamotterd steengoed (23,5*16,9*22,7 cm); Gemeentemuseum Den Haag
08. 
Filmstill uit Sehnsucht (Yearning), (2002),Jeroen Eisinga, 16mm to HD, black and white, silent, 8 min 59 sec, Delamere Estates, Soysambu, Kenya (www.jeroeneisinga.com/films/sehnsucht) ; foto gefotografeerd uit: 
Abrahams, A., Mm2 experimentele film in Nederland vanaf 1960, (2004). Nederland, Amsterdam: Filmbank
09.
Hond in het bos van Rhenen, 26 november 2019
10. 
Uitgeknipte krantenfoto, fotograaf onbekend, datum onbekend
11.
De hand van mijn vader, afdruk, studio 01 in Sundaymorning@EKWC, Oisterwijk, 14 oktober 2019
12.
Broken Circle / Spiral Hill, Robert Smithson in aanbouw in Emmen, als onderdeel van Sonsbeek buiten de perken, juni 1971. Foto: Jan Niks
13. 
The discovery of Mothra’s giant egg in a scene reminiscent of The Thing (1951) van Mosura Tai Goijira; filmstill gefotografeerd uit:
Hardy, Ph. The Aurum Film Encyclopedia: Science Fiction. (1984). United Kindom, London: Aurum Press
14. 
Ring with Cameo, 1st century B.C. –1st century A.D.; foto gefotografeerd uit: 
Roger, D. & Giroire, C. Roman Art from the Louvre. (2009). USA, Vermont: Hudson Hills Press
15.
“Still from one of the trick insect films made by Percy Smith, c. 1911; the film was screened upside down to show the fly juggling a cork.”; foto gefotografeerd uit:
Burt, J. Animals in film. (2004). UK: Reaktion Books
16. 
Een Noord-Afrikaanse doedelzak; foto gefotografeerd uit:
Oling, B. & Wallisch, H. Geïllustreede muziekinstrumenten encyclopedie. (2003).
17.
Vos, Erik Nielsen, 2003; porelein, onderglazuurdecoratie, (7,3 cm hoog). Uitvoering: Kongelige Porcelainsfabrik, Kopenhagen; Badisches Landesmuseum Karlsruhe, Museum Beim Markt – Angewandte Kunst seit 1900
18.
“This figure is a queen of one of 93 Scandinavian chess pieces found in a hoard near Uig on the Isle of Lewis, possibly hidden by a merchant en route to a wealthy Norse settlement of Ireland.” 
Lewis Chess Piece, Artist unknown, c. 1175; Walrus ivory or whale tooth, Norway (10,2 cm hoog). British Museum:, London; foto gefotografeerd uit:
Phaidon editors, 30,000 Years of Art The Story of Human Creativity Across Time & Space. (2019). UK, London: Phaidon
19.
Foto van (keramisch) werk Caroline Ruijgrok in ontwikkeling, studio 01 in Sundaymorning@EKWC, Oisterwijk, 20 oktober 2019
20.
Kan, Jutta Sika, +/- 1903; porselein, onderglazuurdecoratie, 16,8 cm hoog.
21.
“Throughout the four years of 2001’s conception and production, Kubrick struggled with the problem of portraying a genuinely alien creature, until he decided that anything visible on screen and comprehensible to audiences would not, by definition, be ‘alien’ to them. This is a prototype alien body. Christiane Kubrick worked on a number of ideas, seeking to deliver on her husband’s request for ‘something in a shape that doesn’t remind you of anything, in a color that doesn’t exist.’” Foto gefotografeerd uit:
Bizony, P. The making of Stanley Kubrick’s ‘2001: A Space Odyssey. (2016). Duitsland, Keulen: TASCHEN
22.
Vogelverschrikker in Zeeland, augustus 2017
23.
Below the surface after a dive, Leni Riefenstahl, 1936; foto omgekeerd gefotografeerd uit:
Riefenstahl, lL. Olympia. (2002). Duitsland, Keulen: TASCHEN
24.
“Female figures such as this, usually modelled in clay or carved in hippopotamus ivory or bone, were frequently placed in tombs during the Egyptian Predynastic period (c.5500-2972 BC), although si few come from legitimate excavations that their exact context remains unclear. It is thought that they may have served as an aid to rebirth in the afterlife.” 
Female figurine, artist unknown, c. 3700 BC; bone and lapis lazuli, Egypt (11,4 cm hoog). British Museum:, London; foto gefotografeerd uit:
Phaidon editors, 30,000 Years of Art The Story of Human Creativity Across Time & Space. (2019). UK, London: Phaidon
25.
Foto Joel Sternfeld (1969-1980); foto gefotografeerd uit:
Sternfeld, J. Joel Sternfeld: First Pictures. (2011). Duitsland, Göttingen: Steidl Verlag
26.
“Mad Max, the beginning of Australian exploitation movies.”; filmstill gefotografeerd uit:
Hardy, Ph. The Aurum Film Encyclopedia: Science Fiction. (1984). United Kindom, London: Aurum Press
 27.
Foto gefotografeerd uit: Bizony, P. The making of Stanley Kubrick’s ‘2001: A Space Odyssey. (2016). Duitsland, Keulen: TASCHEN
28.
“Aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, orkanen, droogte en tsunami's: natuurrampen zijn zo oud als de aarde zelf. Natuurkrachten laten zich niet beteugelen. De techniek en de wetenschap stellen de mens in staat te voorspellen, te analyseren en hooguit schade en slachtoffers te beperken. En daar houdt de invloed van de mens op en resteert slechts de onmacht. Want tegen zulke oerkrachten kan de mens niet veel meer doen dan zijn beperkingen erkennen en toegeven hoe kwetsbaar hij is.”
Foto gefotografeerd uit: 
Vigue, J. 100 Natuurrampen: de verwoestende krachten van de natuur. (2006). Nederland: Rebo Productions
29.
Ohne Titel (Berlin), Sybille Bergemannm, 1986; foto gefotografeerd uit:
Barron, S. Art of Two Germanys / Cold War Cultures (2009). USA: Harry N. Abrams
30.
Walvis (whale), Panamarenko, 1967; foto gefotografeerd uit:
Panamarenko, Bing of the Ferro Lusto catalogue. (2000.) UK, London: Hayward Gallery