Mister Motley heeft een boek gemaakt. Koop hier 'Dit is een vertaling'.

Gabriel Lester: HET LEVEN VAN ALLEDAG

[Scroll naar beneden voor een Nederlandse vertaling van de tekst op de 'bordjes']
--------------------------------------------------

Gecureerd door Yao Mengxi
Voorgesteld door Gabriel Lester


In 2011 verhuisde ik naar Shanghai omdat mijn vriendin was ingehuurd om aldaar het Aziatische kantoor van het Rotterdamse architectenbureau MVRDV op te zetten. In het begin sprak ik geen woord Chinees, hetgeen me dwong energiek te gebaren, te zwaaien, en van alles aan te wijzen. Gelukkig ontmoette ik de curator Yao Mengxi in de plaats Taopu, een oud fabriekscomplex buiten het centrum van Shanghai, kort nadat we waren ingetrokken in de wijk Jing-An. Taopu had zich ontwikkeld tot een alternatief voor het M50, een meer centraal geleden kunst en galeriebuurt van de stad. Kunstenaars als Xu Zhen (Madeln Company), Yang Zhenzhong en Liu Jianhua hadden hier hun studio's en de tweede ruimte van de vooruitstrevende Shanghart Gallery was er te vinden. Gedurende twee jaar assisteerde Yao Mengxi me voornamelijke met artistic research en productie, maar ook met het aanschaffen van internet in China, het vinden van een drukker, fabrieken en andere verborgen plaatsen en evenementen.

Toen mister Motley me uitnodigde voor de Salon, bedacht ik me dat het een fantastische mogelijkheid zou zijn Yoa Mengxi te vragen een online tentoonstelling samen te stellen over jonge en opkomende performance kunstenaars in China. In mijn optiek is er in dit land sprake van een kleine revolutie van energieën, ideeën en mensen. Van de stadsplanning, tijdelijke gebouwen en woongebieden en veel private initiatieven op het gebied van onroerend goed, tot de beoefening van Tai-Chi in parken, synchroondansers op openbare pleinen, bordspelletjes op de stoep en het schijnbaar vrij doorstromende, ongecontroleerde verkeer. Er is veel te zeggen over hedendaags China, over hoe het land zich tegelijkertijd herontdekt, herdefinieert, en haar identiteit opnieuw vormgeeft en hoe het deze veranderingen ondergaat met vallen en opstaan. Het is fascinerend om te zien hoe deze ontwikkelingen invloed hebben op kunst in het algemeen en performancekunst in het bijzonder, daar het bij uitstek de kunstvorm is die de directe en fysieke relatie van het verzet en de intimiteit tussen mensen en hun omgeving kan vertalen.
 


-Gabriel Lester  16.2.2014

 

Veel van de bekende hedendaagse kunst uit China begint met geïmporteerde en vertaalde ideeën uit het Westen. Deze kunstvormen en concepten veranderen heel geleidelijk in iets lokaals, iets dat typisch hedendaags Chinees is. In deze tijd krijgt de esthetiek van de kunstwerken de meeste aandacht, en marktgerichte kunstwerken worden meer serieus genomen dan het niet aan de markt conforme experiment. Tegelijkertijd, en zonder op een noodzakelijke tegenstelling te doelen, zoeken kunstenaars nog steeds naar het ware doel van kunst. Door dit pad te volgen, werken jonge kunstenaars aan verschillende manieren en methodes die de verborgen alledaagsheden van het leven blootleggen. Misschien wordt er op die manier een dagelijkse logica veranderd, zelfs zonder, of voordat de kunstenaar zich bewust is van de nieuwe mogelijkheden die hij ons te bieden heeft. Deze werken zijn dus niet gemaakt om een spektakel te laten zien, maar om ons voor te bereiden op en een plek te creëren voor nieuwe en urgente zienswijzen, standpunten en logica.

Kunstenaars als Dong Pengfei, Shi Yijie, Tang Chao, Wang Chao en Yu Shuhang veranderen de logica van hedendaagse kunst in China terwijl ze graven in het samenspel van bestaande machtstructuren, in de hoop de aandacht van medekunstenaars en mensen in het algemeen te trekken.
Wei Yuan en Zhang Yisheng zijn beide kunstenaars die een standpunt innemen tegen de rigide wetten van de maatschappij en hun waarden bevraagt.
Li Ming, Wang Fangyi en Yu Guo focussen zich op de heersende macht en willen hun publiek verrassen met hun werken en hun onverwachte zienswijzen.
Kunstenaars Ge Yulu, Cai Kai en Wang Haichuan beogen het bewustzijn van hun publiek te vergroten door ideeën van de lokale gemeenschap te bespiegelen en terug te koppelen.
Huang Songhao, Liu Weiwei en Zhu Jianlin creëren frictie in de gaten van hedendaagse kunst in een poging nieuwe kunstvormen te verkennen.


 -Yao Mengxi  14.2.2014


Yoa Mengxi (1984) is een curator en schrijver, woonachtig in Shanghai. Recentelijk cureerde hij tentoonstellingen als: : "All new-formed ones become obsolete before they can solidify" (2013) and "The energy is stolen" (2013). Yao schrijft al lange tijd voor ARTFORUM Website (China) en ARTCO Magazine (Taiwan).

 

[Klik hier voor een video bij afbeelding 16.]

 

---------------------------------------------------

Nederlandse vertaling van de tekst bij de afbeeldingen:

1. Huang Songhao <Today is surplus> Performance 2013
Huang Songhao dacht dat we niet in staat zouden zijn tot een collectie staking in China, maar bedacht dat we wel gezamenlijk verlof zouden kunnen nemen. Hij nodigde  zijn middelbare schoolvrienden uit om dat op een maandag te doen. Op die dag verzamelden ze op de middelste verdieping - de noodverdieping in hoge wolkenkrabbers - om het simpele spelletje te spelen zoals ze dat deden als middelbare scholieren.

Huan Songhao werd geboren in Henan in 1990, besloot zijn studie aan de China Academy of Arts, Studio of Total Art Department in 2013 met een bachelor. Huang Songhao woont en werkt momenteel in Shanghai.
 

2. Yu Guo <I'm a Tank> video 2012
Yu Guo rent op een loopband en spuugt vuur op een op afstand bestuurbaar modelvliegtuig.

Yu Guo werd geboren in Sichuan in 1983 en studeerde af aan de Sichuan Fine Arts Institute, met een bachelor van de afdeling Olie Schilderingen in 2006. Momenteel, woont en werkt Yu Guo in Chongqing.
 

3. Yu Shuhang <Energy Refraction> Performance 2013
Yu Shuhang liet het daglicht naar binnen schijnen door het van richting te veranderen met behulp van een grote spiegel.

Yu Shuhang werd geboren in Shanghai in 1989 en studeerde af aan het Shanghai Institute of Visual Art in 2012 met een bachelor. Yu Shuhang woont en werkt momenteel in Shanghai.
 

­­­­­

4. Ge Yulu <Ge Yu Lu> Performance 2012
Ge Yulu gebruikt zijn naam "Ge Yu Lu (Straat)" en maakte verkeersborden. Hij plaatste deze borden in de straten om ze op echte verkeersborden te laten lijken.

Ge Yulu werd geboren in 1990 en besloot zijn studie aan het Hubei Institute of Fine Arts in 2013 met een bachelordiploma. Ge Yulu woont en werkt momenteel Beijing.
 

5. Li Ming <Nature> 3-channel digital video 2011
Li Ming gebruikt spuitverf om tegen een ventilator in te spuiten.

Li Ming werd geboren in 1986 en hij studeerde af aan de China Academy of Arts, New Media Art Department in 2008 met een bachelor. Li Ming werkt en woont momenteel in Beijing en HangZhou.
 

6. Li Ming <Nothing Happened Today No.2> video 2013
Nothing Happened Today No.2 richt zich niet zozeer op het feit "nothing happened today", maar dient als ambivalente samensmelting van woord en beeld waardoor conflicterende betekenissen ontstaan. Hierdoor wordt de video als ‘natuurlijk’  ervaren, wat het geproduceerde effect in staat stelt om te fermenteren en op te lossen in een echte, werkelijke context.

 

7. Liu Weiwei <Aaneengesloten gedurende drie uur> Performance 2013
Op een dag vroeg Liu Weiwei een politieagent en een illegale taxichauffeur om een stukje te gaan rijden zonder werkelijk doel. Uiteindelijk werd de auto naar het einde van de straat gereden. Daar aangekomen, kocht Liu Weiwei wat watermeloenen. Vervolgens schopten ze tegen de meloenen alsof het een voetbal was totdat ze allemaal in stukjes op de grond lagen.

Liu Weiwei werd in 1988 in Shandong geboren, op het moment is hij woonachtig en werkzaam in Chongqing.
 

8. Cai Kai <Light from Room> video 2011
Cai Kai liet een licht uit een kamer op de straat schijnen om zich weer een wereld buiten de kamer voor te kunnen stellen.

Cai Kai werd geboren in Hubei in 1981. Hij studeerde in 2009 af met een bachelor aan het Hubei Institute of Fine Arts, afdeling Olieverfschilderkunst. Cai Kai woont en werkt momenteel in Wuhan.
 

9. Shi Yijie <have you had enough to eat?> Performance 2009
Er is een brug tussen een woonwijk en een buurt met schoolgebouwen en universiteiten, het is de meest gebruikte route om naar school te gaan. Van veraf ziet de brug eruit als een gezicht met een grote mond en een lange tong. Shi Yijie houdt een bord omhoog met de tekst: 'Heb je genoeg gegeten? Was het lekker of niet?'

Shi Yijie werd in 1989 geboren in Guangzhou en besloot zijn studie aan de Guangzhou Academy of Fine Arts, afdeling Olieverfschilderkunst in 2012 met een bachelor. Shi Yijie woont en werkt momenteel in GangZhou.
 

10. Tang Chao <Selling while Learning> performance 2013
Tang Chao werd in 1990 geboren in Hunan, en studeert aan de China Academy of Arts, School of Inter-Media Art: Studio of Experimental Image sinds 2009. Tang Chao woont en werkt momenteel in HangZhou.

Tang Chao probeerde een handstand te leren tijdens de openingstijden van de tentoonstelling en tijdens werkdagen van 9 uur 's ochtends tot 5 uur 's middags tot hij tien seconden lang op zijn kop kon staan.
 

11. Wang Chao <Plaster and motors> video 2013
Wang Chao goot vloeibaar plastic op deze motor tot deze niet meer kon draaien.

Wang Chao werd in 1986 in Guangzhou geboren en studeerde af aan de China Academy of Arts, Studio of Total Art in 2013 met een master diploma. Wang Chao woont en werkt momenteel in Guangzhou。
 

12. Wang Fangyi <Grown from the same trees, Why boil us so hot> Performance 2013
Wang Fangyi nam een aantal stukken rauw vlees mee en ging in het perkje voor het Huashan Hospital zitten. Ze sneed het vlees in stukken terwijl ze kreten van pijn uitbracht.

Wang Fangyi werd in 1991 geboren in Jinghua en studeerde af aan de China Academy of Arts, Studio of Total Art Department in 2013 met een bachelor. Momenteel woont en werkt ze in Shanghai.
 

13. Wei Yuan < Brought a dead cockroach from HK to Chinese mainland> Performance 2012
Wei Yuan bracht uit Hong Kong een dode kakkerlak mee naar het vaste land van China.

Wei Yuan werd in 1983 in Hubei geboren en besloot zijn studie aan het Hubei Fine Arts Institute, afdeling Olieverfschilderingen in 2005 met een bachelor. Wei Yuan woont en werkt momenteel in Wuhan.
 

14. Zhang Yishen < Stand at attention> Performance 2013
Zhang Yisheng droeg een jack en broek in de stof met het 'gastarbeider dessin'. Hij hield vervolgens de wacht voor het Amerikaanse consulaat. 

Zhang Yishen werd in 1984 in Hangzhou geboren, hij studeerde af aan de Shanghai University met een bachelor. Zhang Yisheng woont en werkt momenteel in Shanghai en Hangzhou.
 

15. Zhu Jianlin <Refuge island> Performance 2010
Toen Zhu Jianlin op een nacht op straat liep vond hij een graszode die was weggegooid. Hij was bang dat het de volgende dag weggehaald zou zijn, al zag het stuk er nog vers en bruikbaar uit. Het bewoog hem zijn vrienden te vragen hem te helpen de graszode te verplaatsen naar het midden van een kruispunt. Uiteindelijk lijkt het stuk op een vluchteling, een verlaten eiland en Zhu en zijn vrienden speelden er de hele nacht op.

Zhu Jianlin werd in Guangzhou geboren in 1990, studeerde af aan het Guangzhou Academy of Fine Arts, afdeling Olieverfschilderkunst in 2012 met een bachelor. Zhu Jianlin woont en werkt momenteel in GangZhou.
 

16. Wang Haichuan <Travel> video 2012
Wang Haichuan werkt aan een overkoepelend project: het Copper Cash Manufactory Project. 
Het is een studie naar Collectivistische architectuur.
[klik hier voor de video bij dit project]

De installatie is onderdeel van het Copper Cash Manufactory Project. Omdat de bewoners het zich niet konden veroorloven te reizen gedurende het Lentefeest, organiseerden kunstenaars het 'Travel Plan' en brachten toeristen van over de gehele wereld naar de bijna gesloopte wijk.
Voor de bezoekers betekent dit ook een bezoek aan de the Copper Cash Manufactory en haar verleden.

De Chongqing Copper Cash Manufactory, oorspronkelijk genaamd Sujiaba, is de plek waar de Changjiang Electrical Plant was geplaatst. De plek kreeg zijn naam in maart van het eenendertigste jaar van de Keizer (14 April, 1904) toentertijd fungeerde het als de koperen munten fabriek van de Qing dynastie.
Later veranderde de fabriek in een arsenaal vanwege de toenname aanvechtpartijen tussen de krijgsheren en hun gebrek aan ammunitie en werd het omgedoopt tot Ammunition Plant voor het 21ste Leger in 1930. De fabriek werd uitgebreid na de bevrijding en de buisvormige appartementen die nog steeds bestaan, net als de werkplaatsen die inmiddels zijn gesloopt, waren allemaal gebouwd naar ontwerpen van experts uit de Sovjet Unie. Als een groot A-klasse bedrijf in eigendom van de staat, onderdeel van de China Weapon Industry Corporation, ontwikkelde de fabriek zich snel gedurende de tijd van het Derde Front-beleid. Een gebied van twee miljoen vierkante meter tellend, de fabriek had meer dan tweeduizend machines en verschafte werk aan meer dan 110.000 arbeiders. Het schafte ook het eerste geïmporteerde materiaal aan in Chongqing. In 1980 werd de fabriek van een militaire in een civiele productie omgezet. In 2001 werd de Changijan Electrical Plant verhuisd naar het Cha Yuen Industrial park in het Nan An district en kwam een Land Displacement Agreement overeen met de Hong Kon Rongquia Group en sindsdien is de sloop van de oude fabriek in gang gezet.
Het Project startte in 2009 and heeft sindsdien een beeldbank bijgehouden van de appartementen die op de sloop wachten en er is een verzameling interviews met de bewoners gemaakt. Twee interactieve activiteiten, de 'Copper Cash Manufactory - 16.9M2' en 'Copper Cash Manufactory- Journey', werden gedaan; de initiator van het project nam samples af en bestudeerde fysiek bewijsmateriaal en getuigen van de collectivistische periode, en poogde de psychologische reacties van individuen te onderzoeken tijdens en na de collectivistische periode door de relatie tussen collectivistisme en individuen in kaart te brengen, en zo een artistieke manier te vinden om de gaten tussen individuen en Staatsmanagement te tonen.

Wang Haichuan werd geboren in Jilin in 1968 en studeerde aan het Sichuan Fine Arts Institute, afdeling Olieverfschilderkunst en besloot deze in 1997 met een bachelor. Wang Haichuan woont en werkt momenteel in Chongqing.