Laure van den Hout

Zombies all over the place – over Buurthuis 2 van Josefin Arnell

14 november 2023

Je tanden erin zetten. Doorbijten. Daar moest Laure van den Hout aan denken na het zien van de horror- en fantasyfilm Buurthuis 2 van Josefin Arnell. Op geestige, ingenieuze wijze verbeeldt de film van deze Prix de Rome-genomineerde kunstenaar hoe vastgoedontwikkelaars bestaande plekken ontzielen om er iets neer te zetten waar meer geld mee te verdienen is, maar dat in het belang van weinigen is.

Je tanden erin zetten. Doorbijten. Daar moest ik aan denken na het zien van de horror- en fantasyfilm Buurthuis 2 van kunstenaar Josefin Arnell. Op geestige, ingenieuze wijze verbeeldt de film hoe vastgoedontwikkelaars bestaande plekken ontzielen om er iets neer te zetten waar meer geld mee te verdienen is, maar dat in het belang van weinigen is.

Dat doorbijten gebeurt vrij letterlijk. De vastgoedontwikkelaar in Buurthuis 2 is een vampier. Ze heeft haar tanden in een project gezet waarbij een bestaande buurt in Amsterdam moet wijken voor een luxueuze ‘fish-spa’ met gastenverblijven. Want, ‘the local fish in the canals can be used as cheap workers in the beauty industry’, het is immers ‘exhausting hiring desperate people. Fish are so much better.’ Tijdens de pitch van de vastgoedontwikkelaar merkt een gemeentemedewerker op dat het lastig zal worden, er wonen namelijk veel mensen in de buurt waarop ze haar zinnen heeft gezet. Voor de vampier lijkt dat allerminst een bezwaar te vormen, het gebied is centraal gelegen en moerassig, perfect dus, en voor de mensen heeft ze ook wel een oplossing.

Josefin Arnell, Buurthuis 2 - A fantastical horror community production!, 2023. Video, kleur, 5.1 geluid, 16 min. Bruikleen kunstenaar en galerie Stigter van Doesburg.

Het fictieve scenario kent griezelig realistische kanten. Ik heb dikwijls moeten lachen tijdens het kijken naar de film, als de borden pasta door een vloek bederven voor de ogen van de eters op wiens voorhoofden ineens hoorntjes verschijnen, bijvoorbeeld. Niet veel later duiken er vissenkoppen op tussen de spaghetti: uit hun bekken spuit gifgroen vocht en kruipen sprinkhanen en kakkerlakken. Maar deze humor en gore staan de ernst niet in de weg. Hier wordt een daadwerkelijke plaag geadresseerd, veroorzaakt door mensen in machtsposities.

Zo’n plaag leidt tot andere plagen. Die vele mensen doen lamslaan, doen toekijken en tot een collectief niet-handelen leiden. Tijdens de eerste lockdown las iedereen – zo leek het althans – met de nodige ijver Albert Camus’ De pest. Want men was wanhopig op zoek naar een oplossing nu een nieuwe plaag voor onze deur stond, of er eigenlijk al een voet tussen had. Wellicht kan de fictie ons iets vertellen over ons steeds penibel wordende heden. In de verbeelding schuilt een vrijheid waardoor we soms beter kunnen signaleren wat er gaande is, uit welke hoek het gevaar komt.

Josefin Arnell, Buurthuis 2 - A fantastical horror community production!, 2023. Video, kleur, 5.1 geluid, 16 min. Bruikleen kunstenaar en galerie Stigter van Doesburg.
Josefin Arnell, Buurthuis 2 - A fantastical horror community production!, 2023. Video, kleur, 5.1 geluid, 16 min. Bruikleen kunstenaar en galerie Stigter van Doesburg.
Josefin Arnell, Buurthuis 2 - A fantastical horror community production!, 2023. Video, kleur, 5.1 geluid, 16 min. Bruikleen kunstenaar en galerie Stigter van Doesburg.

Een bebloede hand met dito onderarm steekt uit de grond omhoog, een aantal zombies doen zich tegoed aan een losgerukt hoofd, een ander likt slijmerig bloed op. In het volgende shot zien we ze zwalken over de straten van de Amsterdamse wijk Wittenburg terwijl de zon schijnt. Gevaar voltrekt zich veeleer op klaarlichte dag. Wie geïnjecteerd wordt met de belofte van het grote geld, ziet weinig anders meer dan prooien. Deze vampier en zombies zijn de vleesgeworden representatie van bloeddorstige machtslust.

Josefin Arnell werkte voor Buurthuis 2 samen met bezoekers en medewerkers van het Amsterdamse buurtcentrum De Witte Boei. De film maakt onderdeel uit van de Prix de Rome-tentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam die nog tot en met 3 maart 2024 te zien is.

Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

#mc_embed_signup{ font:14px Riposte, sans-serif; font-weight: 200; } #mc_embed_signup h2 { font-size: 3.6rem; font-weight: 500 } #mc_embed_signup .button { border-radius: 15px; background: #000;} #mc_embed_signup /* Add your own Mailchimp form style overrides in your site stylesheet or in this style block. We recommend moving this block and the preceding CSS link to the HEAD of your HTML file. */

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht
Email formaat
(function($) {window.fnames = new Array(); window.ftypes = new Array();fnames[0]='EMAIL';ftypes[0]='email';fnames[1]='FNAME';ftypes[1]='text';fnames[2]='LNAME';ftypes[2]='text'; /* * Translated default messages for the $ validation plugin. * Locale: NL */ $.extend($.validator.messages, { required: "Dit is een verplicht veld.", remote: "Controleer dit veld.", email: "Vul hier een geldig e-mailadres in.", url: "Vul hier een geldige URL in.", date: "Vul hier een geldige datum in.", dateISO: "Vul hier een geldige datum in (ISO-formaat).", number: "Vul hier een geldig getal in.", digits: "Vul hier alleen getallen in.", creditcard: "Vul hier een geldig creditcardnummer in.", equalTo: "Vul hier dezelfde waarde in.", accept: "Vul hier een waarde in met een geldige extensie.", maxlength: $.validator.format("Vul hier maximaal {0} tekens in."), minlength: $.validator.format("Vul hier minimaal {0} tekens in."), rangelength: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1} tekens."), range: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1}."), max: $.validator.format("Vul hier een waarde in kleiner dan of gelijk aan {0}."), min: $.validator.format("Vul hier een waarde in groter dan of gelijk aan {0}.") });}(jQuery));var $mcj = jQuery.noConflict(true);

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaags kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later