KUNST IS LANG: Inderjeet Sandhu
Met de Kunst is Lang-reeks geschiedenis, migratie en conflict licht Mister Motley afleveringen uit waarin de diaspora, institutioneel geweld en onthechting centraal staan. In deze aflevering hoor je Inderjeet Sandhu die opgroeide in een Indiaas gezin dat was gevestigd in een oer-Hollands dorp. Hij maakt objecten die het midden houden tussen kunst en design en schurende ideeën overbrengen. Met zijn beelden tast hij naar een nieuwe esthetiek, die draait om het gevoel ergens thuis te zijn.
Kunst is Lang werkt achter de schermen hard aan een nieuwe reeks, die in het voorjaar moet beginnen. In de tussentijd lichten we in de serie Geschiedenis, migratie en conflict afleveringen uit waarin de diaspora, institutioneel geweld en onthechting centraal staan. De kunstenaars die je gaat horen, bevragen de veronderstelde vanzelfsprekendheid van historische constructies, culturele identiteiten en politieke instituties, en ze vertellen over hun ervaringen met heimwee, uitsluiting en onderdrukking. Daarmee bieden hun verhalen volgens ons een verrijkende lens op het heden.
In aflevering 6 hoor je Inderjeet Sandhu, zijn objecten raken zowel aan kunst als aan design, en vangen grote maatschappelijke thema’s in concrete objecten. Neem zijn reeks marmeren platen en meubels waar stijve piemels worden ingeklemd tussen vroom biddende handen, als manier om de omgang van religie met erotiek aan te stippen. Of zijn transparante douchegordijnen waarop vensters en deuren zijn afgedrukt, en die verwijzen naar het fictieve en rigide karakter van landsgrenzen. Inderjeet zoekt met zijn beelden naar een nieuwe esthetiek, die het gevoel uitdrukt zich ergens thuis te voelen – een gevoel dat niet vanzelfsprekend is als je opgroeit binnen een Indiaas gezin in een oer-Hollands dorp.