Dit werk kwam in vijf minuten tot stand – kan kunst bestaan binnen het kapitalisme?
In een serie publicaties en programma’s onderzoeken Mister Motley en ArtEZ Studium Generale samen met studenten, kunstenaars, schrijvers, wetenschappers en denkers de verbanden tussen tijd, arbeid en ecologie. Persis Bekkering schreef in essay dat cirkelt rondom de vraag of kunst überhaupt kan bestaan binnen het kapitalisme. ‘Kunst is geen proces dat efficiënt gemaakt kan worden, waaruit rendement kan worden geslagen. Ik zou zelfs willen zeggen dat het maakproces geen helder begin en geen werkelijk einde kent.’
Bellen met de doden – naar P-OST Arnhem met Katarina Petrović
Het occultisme en artificiële intelligentie lijken tegenpolen van elkaar te zijn. AI is mechanisch, occultisme heeft een immateriële, spirituele grondslag. Deze tegenstelling wordt in de tentoonstelling Artificial Incantations in P-OST Arnhem speels en komisch uitgespeeld, tot hij ontploft en wordt opgeheven. Persis Bekkering bezocht Artificial Incantations met Katarina Petrović, een kunstenaar en onderzoeker die bruggen slaat tussen kunst en wetenschap. ‘In veel opzichten zijn computers de mens voorbijgestreefd, zegt Katarina. Het grote verschil is echter dat een computer niet weet wat ‘nu’ is.’
Wezens die onze categorieën ondermijnen – met Patricia de Vries naar 1646
In Paul DD Smiths solotentoonstelling The Chiral Gate overlappen de natuur en de mens, land en water, de goddelijke en de aardse wereld. Zijn kleurrijke werken worden bevolkt door door dieren die aseksueel reproduceren of tweeslachtig zijn. Persis Bekkering bezocht The Chiral Gate met filosoof Patricia de Vries, die onder meer onderzoek deed naar speculatieve voorstellingen van artificiële baarmoeders.
‘De transformatie is compleet, zeg ik.
We zijn mens én dier geworden, antwoordt Patricia, slakmensen. De tegenstellingen zijn opgeheven.’
Dode huid stinkt niet – naar W139 met Helena Sanders
Voor het project Dead Skin Cash van Salim Bayri en Ghita Skali kun je je eigen dode huid inleveren voor twintig euro per gram, dat de donateur cash krijgt uitbetaald. Persis Bekkering bezocht de tentoonstelling, die op allerlei manieren ongemak oproept, met host en kunstenaar Helena Sanders. ‘Dode huid is afkomstig van ons lichaam, maar is onderweg om te worden verworpen, bestemd voor het afvoerputje. Noch subject, noch object, confronteert het ons op onbewuste manier met onze sterfelijkheid.’
Als antagonisme dichtbij komt – Met Frank Keizer naar het Van Abbemuseum
Persis Bekkering bezocht Rewinding Internationalism met schrijver Frank Keizer, een tentoonstelling over de manieren waarop ideeën en verhalen uit de jaren negentig vandaag nog doorwerken. Ze komen beiden uit 1987, en hebben de negentiger jaren min of meer op dezelfde manier beleefd; ze keken naar School TV en het Jeugdjournaal, zongen protestants-christelijke liedjes, maakten zich druk over zure regen, de ozonlaag en de Balkanoorlogen. De tentoonstelling geeft een heel ander, pluriform gezicht aan het vervlogen decennium: middels de mijnstakingen in Nice, de sluiting van de Philips-fabrieken in Eindhoven, Chileens verzet, en diverse AIDS-actiegroepen in Amerika en Zuid-Afrika.
En hij zag dat het goed was
Persis Bekkering schrijft maandelijks over de kunstwerken die haar blik op de wereld doen kantelen.
Je hoeft de wereld niet altijd iets op te leggen
Wat Persis Bekkering aan kunst fascineert, is dat ze nog altijd niet weet wat het is. Wat het bestaansrecht ervan is. Waar het begint, en waar het ophoudt kunst te zijn.
Wat het water te zeggen heeft
Door het afstudeerwerk van de kunstacademies van dit jaar stroomde het water, Persis Bekkering zag overal weelderige waterwezens, fantasievol of juist confronterend realistisch, en vroeg zich af: Wat hebben we tegenwoordig met water?
Do Not Disturb (or please do)
Voor de eindexamencatalogus van DBKV ArtEZ (2021) schreef Persis Bekkering een essay over het vervagen van grenzen tussen de binnen- en buitenwereld…
Niemandsland, iemandsland, achterland – Lichting 2021
In opdracht van Mister Motley, de Haagse kunstruimtes 1646 en Nest kijkt schrijver Persis Bekkering naar het afstudeerwerk van de…
Just like me, this is me – Lichting 2021
In opdracht van Mister Motley, de Haagse kunstruimtes 1646 en Nest kijkt Persis Bekkering naar het afstudeerwerk van de kunstvakstudenten…
Zachte, ritselende revoluties – Lichting 2021
In opdracht van Mister Motley, de Haagse kunstruimtes 1646 en Nest kijkt Persis Bekkering naar foto’s van het afstudeerwerk van…
Is het kunst of is het de Bad Luck Brian meme
Persis Bekkering schrijft maandelijks over de kunstwerken die haar blik op de wereld doen kantelen.Het gigantische hoofd van Garfield zweeft dreigend…
Vluchtig minifeest in de schaduw van een pandemie
Persis Bekkering schrijft maandelijks een column over kunstwerken die haar blik op de wereld doen kantelen. Net zoals dat mijn…
Onze stuntelige pogingen tot andere vormen van liefhebben
Persis Bekkering schrijft maandelijks over de kunstwerken die haar blik op de wereld doen kantelen.In de christelijke gemeenschap waarin ik opgroeide,…