Rietveld Review(ed), videoportretten van recent afgestudeerde kunstenaars (deel 3)
In een reeks videoportretten, gemaakt door Luuk Heezen en Rik Lauwen, tonen recent afgestudeerden van de Gerrit Rietveld Academie hun afstudeerwerk uit 2021. Mister Motley publiceert telkens drie van deze videoportretten. In dit derde en tevens laatste deel bespreekt Natasja Wagendorp het werk van Novi Erytryasilani, Roxane Mbanga en Anna Plowden.
Fuck Picasso – In gesprek met Raul Balai
Een interview met Raul Balai over de rol van kunstenaars in de Anti-Zwarte Piet beweging
De kunstwerken die 2021 kleur gaven – volgens Kenneth Aidoo
Mister Motley vroeg drie kunstenaars een bijdrage te schrijven over het meest bijzondere kunstwerk dat ze in 2021 fysiek zagen en dat hen is bijgebleven. Kenneth Aidoo komt uit bij meerdere kunstwerken, kunstenaars, instituten en exposities.
Tony Markus Sacharias: ‘De doorgegeven trauma’s die de Molukse geschiedenis kenmerken, zijn de reden dat ik moeite heb me uit te spreken.’
Voor Tony Markus Sacharias vormde het contrast tussen de stilte die de pandemie met zich meebracht en het geluid van de Black Lives Matters-protesten in 2020 een persoonlijk en professioneel breekpunt.
Het tijdperk van de handzeep
Bacillen en hun tegenhanger zeep blijken rijkelijk tot de verbeelding te spreken. Wat kunnen we leren van de beeldcultuur die door de jaren heen ontstaan is rond zeepproducten?
Raoul de Jong over ‘Slavernij’ in het Rijksmuseum: ‘Om mensen te veranderen in slaven, moesten ze vergeten waar ze vandaan kwamen’
Mister Motley-redacteur Maurits de Bruijn bezocht de tentoonstelling Slavernij in het Rijksmuseum in gezelschap van schrijver Raoul de Jong, die met Jaguarman een boek schreef over de levenskracht van zijn Surinaamse voorouders die zich tegen de slavernij verzetten.
‘In het westen is de geschiedenis stil, dood, vergeten’ – Patricia Kaersenhout in De Appel
Patricia Kaersenhout maakt pnieuw een bijstelling op de geschiedenis in haar werk ‘Guess Who’s Coming to Dinner Too?’.
Dit is voor de straat, dit is voor ons
A Funeral For Street Culture in Framer Framed …
‘Het loslaten van de urgentie om alles uit te leggen werkt zo rustgevend’ – in gesprek met Simone Zeefuik
Na Amal Alhaag, Maru Asmellash en Iriée Zamblé te spreken over de ‘muren’ van de kunst- en cultuurwereld en hoe…
Gefaald activisme zou geen kunst mogen zijn
Begin september probeerde een witte westerse kunstenaar met een videowerk opnieuw de maatschappij een spiegel voor te houden zonder daar…
Niet meer terug naar het oude normaal
Een nieuw jaar vraagt om een wens. Maar hoezeer we rond middernacht 2020 zo ver mogelijk van ons weg telden…
‘De academie is niet de hele wereld.’ – een gesprek met Iriée Zamblé
Deze reeks begon met de wens meer inzicht te krijgen hoe te navigeren binnen de kunst en cultuur-wereld waar de…
Een pleidooi voor meerstemmigheid
De tentoonstelling Tell Me Your Story in Kunsthal KAdE in Amersfoort is een overzichtelijke en klassieke tentoonstelling van honderd jaar…
Onderland – Over wat we beschermen, oogsten en wegstoppen
‘For many reasons we tend to turn away from what lies beneath. But now more than ever we need to…