Residenties zijn gericht op een kunstenaar die vrij is
Residenties functioneren als kwaliteitsstempels in de kunstwereld en zijn daarmee essentiële ketens in de kettingreactie van succes. Maar ze zijn niet voor iedereen toegankelijk. In haar nieuwste essay binnen de reeks Land zonder grenzen reflecteert Mirthe Berentsen op de wijze waarop kunstenaars met kinderen structureel worden buitengesloten van deelname aan felbegeerde residenties. ‘Residenties veronderstellen een kunstenaar die vrij is – vrij van zorg, vrij van afhankelijkheden, vrij om weken- of maandenlang fysiek aanwezig te zijn op een specifieke plek. Daarmee is de infrastructuur van de kunstwereld structureel ongeschikt voor wie zorg draagt.’
Spel als praktijk – over CaccHho CucchhA van Mercedes Azpilicueta
Zorg en ouderschap. Voor onze serie Land zonder grenzen onderzoekt schrijver en kunstenaar Mirthe Berentsen de komende maanden het systeem waar die twee samenkomen: het gezin. Met Mercedes Azpilicueta, de zoon van Mercedes en Mirthes dochter, bezocht ze CaccHho CucchhA – de tentoonstelling van Mercedes die is gemaakt voor kinderen van 4 tot 12 jaar en ruimte voor spel biedt. ‘Oh pas op! Ben je ok lieverd?’
Land zonder grenzen: Kom niet aan mijn gezin!
Zorg en moederschap. Binnen korte tijd lijken deze thema’s overal aanwezig binnen de kunstwereld. Voor onze serie Land zonder grenzen zal schrijver en kunstenaar Mirthe Berentsen de komende maanden werken aan een serie over het systeem waar die twee samenkomen: het gezin. In haar eerste bijdrage een interview met de Duits-Britse schrijver en zelfbenoemde marxistisch feminist Sophie Lewis, die met werken als Abolish the Family (2022) en Full Surrogacy Now (2019) veel stof heeft doen opwaaien.
Het ziekenhuis als museum van het leven – over verhalen en kunstwerken uit de wachtkamer
‘Ziek zijn betekent vooral veel en vaak in wachtkamers zitten,’ schrijft Mirthe Berentsen. ‘In ruimtes met folders over aanpassingen van levensstijlen en weekbladen met doorzonlevens. Ondanks de frisse en bemoedigende kleuren van de muren zijn het geladen en beladen ruimtes, waaruit je niet kunt ontsnappen.’ Maar gelukkig zijn veel ziekenhuizen de trotse eigenaars van uitzonderlijke kunstcollecties.
Tussen zijn en niet zijn – in gesprek met Emma Peters
Emma Peters is een van de zes winnaars van de Buning Brongers Prijs 2022. Mister Motley interviewt dit jaar alle kunstenaars. Mirthe Berentsen sprak Emma over de filosofische referenties in haar werken, reizen naar andere werelden en de spirituele kant van het schilderen: ‘Ik probeer in het leven te staan als radicale agnost, de potentie dat de dingen om ons heen bezield zijn of behuisd zijn vind ik ontzettend spannend. Mijn werk is als een soort ademhaling, in en uit. Waarin elke adem de andere weer ongedaan maakt.’
Urbanisatie aan de tekentafel – in gesprek met Cao Tang
Cao Tang is een van de zes winnaars van de Buning Brongers Prijs 2022. Mister Motley interviewt dit jaar alle kunstenaars. Mirthe Berentsen spreekt Cao Tang over zijn schilderijen, die een gefragmenteerde verzameling van landschappen, van veranderende infrastructuren en gebouwen, eilanden en symbolen behelzen. ‘Ik zie mezelf als een observator van werelden en veranderingen en die veranderingen probeer ik te vertalen in mijn werk.’
Een eerbetoon aan vriendschap – in gesprek met Bobbi Essers
Bobbi Essers is een van de zes winnaars van de Buning Brongers Prijs 2022. Mister Motley interviewt dit jaar alle kunstenaars. Mirthe Berentsen sprak Bobbi Essers over haar werk waarin een grote rol is weggelegd voor het vieren van queer cultuur. ‘Ik hield al heel erg van schilderen en tijdens mijn jeugd keek ik eindeloos veel films en series over vriendschap, vol avonturen en voor altijd samenzijn.’
Een ode aan de kunst van het lichaam – in gesprek met Nieke Koek
Mirthe Berentsen sprak met Nieke Koek over haar tentoonstelling ‘Gelichaamd’ in Museum de Fundatie en over de macht en onmacht van het lichaam. ‘In mijn werk probeer ik om samen met patiënten vorm te geven aan de sensaties van hun lichaam, het gaat daarbij niet om genezing maar om bestaansrecht geven en het serieus nemen van de veelvormigheid van pijn en ervaringen. Dat geeft ruimte waarin alles mag bestaan.’
Mythes over moeders in de kunst – het gelaagde spinnenweb van onuitgesproken machtsverhoudingen
Mirthe Berentsen signaleert in haar essay ‘Mythes over moeders in de kunst’ een onbetwistbaar verband tussen het scheppen van leven en het creëren van kunst. Maar toch werd het onderwerp van de vrouw als moeder, de moeder als kunstenaar, lange tijd genegeerd binnen de kunst en literatuur.
Over moeders en haar geesten – in gesprek met Iman Mersal
Het is de laatste grote fysieke tentoonstelling die ik vorig jaar bezocht. Vrijwel alleen liep ik door enorme zalen vol…
Een pleidooi voor meerstemmigheid
De tentoonstelling Tell Me Your Story in Kunsthal KAdE in Amersfoort is een overzichtelijke en klassieke tentoonstelling van honderd jaar…
Nummer vijftien, at war with oneself
Op donderdag 10 april wordt in het Stedelijk Museum het nieuwe boek gepresenteerd van Guido van der Werve: Nummer vijftien,…
Die heldere laatste kilometers
In zijn films is Guido van der Werve (1977) constant op zoek naar de grenzen van zijn eigen fysieke en…












