‘Het is lastig als hetgeen je wilt normaliseren altijd wordt uitgelicht’ – in gesprek met Christian Yav
Rita Ouédraogo interviewt voor haar serie ‘Hoe hoog zijn de muren’ danser en choreograaf Christian Yav
Rita Ouédraogo interviewt voor haar serie ‘Hoe hoog zijn de muren’ danser en choreograaf Christian Yav
Mister Motley vroeg drie kunstenaars een bijdrage te schrijven over het meest bijzondere kunstwerk dat ze in 2021 fysiek zagen en dat hen is bijgebleven. Kenneth Aidoo komt uit bij meerdere kunstwerken, kunstenaars, instituten en exposities.
Jeanine van Berkel spreekt Quinsy Gario over het kunstproject ‘Zwarte Piet Is Racisme’ en zijn kunstenaarspraktijk
Natasja Wagendorp interviewt voor Mister Motley kunstenaars die gestopt zijn met het maken van kunst. In dit artikel spreekt ze met Kija Benford over de positie van het ouderschap in de kunstwereld en over waarom ouder zijn een reden is om te stoppen met kunst maken.
Pelumi Adejumo onderzoekt vormen van burgerlijk verzet die haast onzichtbaar zijn, omdat ze niet herkend worden als verzet.
Een patroon opgebouwd uit bloemzaden, een paardenbloem-slachtoffer en portretten van rebelse bloemen. De huidige tentoonstelling in NEST, “Is it possible to be a revolutionary and like flowers?”, toont de bloem in uiteenlopende gedaantes. De wortels van bloemen blijken ver te reiken, tot in verhalen over onder andere het koloniale verleden, corruptie en verzet. Natasja Wagendorp schreef namens Mister Motley over de tentoonstelling.
Richtje Reinsma was te gast in Kunst is Lang. Ze maakt performances, vaak in combinatie met audio, maakte korte radiodocumentaires en schrijft essays, interviews en korte fictie. De rode draad door haar verschillende projecten lijkt een nieuwsgierigheid te zijn, verder te willen doordringen in wat het dan ook is dat zich aan de oppervlakte presenteert.
Almagul Menlibayeva bevraagt de in Centraal-Azië opgelegde Sovjet-moderniteit en de sociale, economische, politieke en ecologische sporen die dit regime heeft achtergelaten.
Kenneth Aidoo was te gast in Kunst is Lang. Hij maakt schilderijen en pasteltekeningen, vooral portretten van Zwarte mensen. Het is zijn onderzoek naar de manier waarop ze worden afgebeeld of juist weggelaten in de geschiedenis.
Dagmar Bosma bespreekt hoe het fysieke en psychische lichaam samenhangen. Hen kijkt hoe ons beeld over het lichaam is gevormd door filosofen als Nietzsche en Spinoza en gaat in op de krachtige kwetsbaarheid van trans*lichamen in het werk van verschillende kunstenaars.
Patricia Kaersenhout maakt pnieuw een bijstelling op de geschiedenis in haar werk ‘Guess Who’s Coming to Dinner Too?’.
Eén dag voor de coronasluiting schoot ik aan het eind van de middag (“ik kom volgende week wel terug”) bij…
Democratie en propaganda, een korte geschiedenisIn 2009 schreef ik het essay Post-Propaganda, voor het toenmalige Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en…
De komende tijd belicht Gerda van de Glind voor Mister Motley kunstenaars die wereldwijd afstuderen tijdens de lockdown. Eind 2021…