In de baarmoeder – met Basje Boer naar MaMA
In aflevering XX van De ontmoeting bezoekt Alma Mathijsen samen met schrijver Basje Boer Raak Mij Aan, Om Ons Te Zien van Giovanni Maisto Ferreira in Showroom MAMA. Een tentoonstelling die uitdaagt om je over te geven aan zachtheid en waarin de verschillende ruimtes je dragen.
KAN NIET BESTAAT NIET: Yair Callender
In aflevering zes van Kan niet bestaat niet vertelt Yair Callender over kunstenaarschap als een aandoening, zijn kijk op succes en hoe een baan als restaurateur ervoor zorgt dat je extremer werk kan maken.
Kunst
is lang:
Yasser Ballemans
Yasser Ballemans is geïnteresseerd in de rol van kunst bij rituelen, zoals carnaval of het samenkomen bij een vuur. Hij probeert met de beeldtaal en elementen van bestaande rituelen, nieuwe te creëren, die passen bij deze tijd.
Het leven en lijden van Christien Greven
Alex de vries bezocht de studio van Christien Greven. Op het internet was ze tot voor kort onvindbaar, om haar te leren kennen is een persoonlijke ontmoeting noodzakelijk. De onzekerheid of haar het kunstenaarschap gegund zal worden is groot, maar na jaren in stilte en afzondering te hebben gewerkt, durft zij het erop te wagen.
De grenzen van het lichaam – Guido van der Werve in het Eye
In de films van Guido van der Werve is maar één point of view en dat is dat van Guido, de maker, die laat zien wat Guido heeft bedacht en vervolgens zien we Guido dat zelf uitvoeren. Schrijver Dirk van Weelden kijkt naar zijn werk en schrijft over het oeuvre, denken en maken van Guido van der Werve.
Kunst
is lang:
Danielle Lemaire
Kunstenaar Danielle Lemaire was te gast in Kunst is Lang. Haar tekeningen ontstaan vaak in reeksen, waarvoor Danielle zich in een onderwerp of in het leven van een persoon onderdompelt. Ze hebben een duidelijke verhalende laag: bijvoorbeeld silhouetten van personen, gedetailleerde interieurs, of planten. Maar de tekeningen hebben ook altijd een abstractere laag – een wolk van kleur, figuren die door de hoofdfiguur heen schemeren of de tekening doorkruisen.
En hij zag dat het goed was
Persis Bekkering schrijft maandelijks over de kunstwerken die haar blik op de wereld doen kantelen.
Kunst
is lang:
Natalia Ossef
Natalia Ossef was te gast in Kunst is Lang. Haar werk kenmerkt zich door het spanningsveld tussen de geschiedenis en de actualiteit, tussen het individu en het collectief. In haar tekeningen en schilderingen komt de verwantschap tussen vormen uit de natuur en die van het menselijk lichaam naar voren: ronde vlakken die een rots of kei kunnen zijn, maar ook een baarmoeder, of een hoofd dat liefkozend wordt vastgehouden.
Alles wat ik weet is wat ik me herinner – over de tentoonstelling ‘I remember’
Emma Wiersma duikt in de tentoonstelling I remember, van Martín La Roche en Mirthe Berentsen, zoals de muurtekst zegt ‘over de waarde van herinneringen, vertalingen zonder woorden, leven met verlies en de maakbaarheid van taal’.
Kunst
is lang:
Antonio José Guzman
Antonio José Guzman was te gast in Kunst is Lang. Zijn werk ontstaat vanuit post-koloniaal onderzoek, waarin hij vaak een verbinding maakt met de plekken uit zijn eigen familiegeschiedenis. Zo onderzoekt hij op dit moment de transatlantische, koloniale geschiedenis van de kleur indigo.
Opgetekend in doeken, over Interwoven Histories in Rozenstraat – a rose is a rose is a rose
De tentoonstelling ‘Interwoven Histories’ toont de onderbelichte geschiedenis die in en door textiel gedragen wordt. De verhalen die textiel met zich meedraagt, lijken vaak vergeten te worden. Het onvermogen om verder te kijken dan de oppervlakte, de buitenkant, de stof om het lichaam lijkt de oorzaak. Zonde, zo blijkt uit de tentoonstelling. Textiel heeft namelijk een groot verhalend vermogen. Natasja Wagendorp schreef namens Mister Motley over de tentoonstelling.