Sculptuur

De herinneringen van onze huid – over What My Hands Know

In de tentoonstelling ‘What My Hands Know’ staat het werk van twaalf kunstenaars centraal die binnen hun praktijk het fysieke lichaam als instrument beschouwen, als drager van kennis. Daarmee onderscheiden de kunstenaars zich van een wereld waar onze lichamen en de daarbij horende lichamelijke ervaringen steeds minder centraal staan in onze gedigitaliseerde levens, schrijft Fenne Saedt. Voor hen is het maken van kunst een proces waarin een voorbedacht concept niet leidend is, maar geest, gevoel, instinct, lichaam, ogen en handen samenkomen.

Elf jaar gaat langzaam en snel – over het heropende Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen

Tijdens haar studie kunstgeschiedenis bezocht Helena Julian regelmatig het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen. ‘Je viel van de ene verbazing in de andere, maar er werd verwacht dat je het waarom van deze verbazing zelf wist te plaatsen.’ Nu keert ze terug om te zien wat er overblijft van die ervaring en of de ontwikkelingen die het afgelopen decennium in de (kunst)wereld hebben plaatsgevonden, een plek krijgen in het gerenoveerde museum.

Tussen de bakstenen – met Koen Mulder naar Kunsthal KAdE

In deel VIII van De ontmoeting bezoekt Hidde van Greuningen de tentoonstelling BAKSTEEN | BRICK in Kunsthal KAdE met Koen Mulder. Als architect, schrijver en onderzoeker heeft Mulder zich breedvoerig verdiept in bakstenen en metselwerk. De veelzijdige tentoonstelling vormt aanleiding tot een verkenning van de baksteen, waarin zowel ruimte is voor kritiek als bewondering.

KUNST IS LANG: Warre Mulder

Deze week is Warre Mulder te gast bij Kunst is Lang. De beelden die Warre Mulder maakt uit hout of acrylhars ogen als een mengeling van voorouderbeelden, stripfiguren en mythische personages. Ze lijken wat onbeholpen en hebben uitvergrote ledematen of komische gezichten, maar zijn tegelijkertijd ernstig en indringend.

KUNST IS LANG: Inderjeet Sandhu

Deze week is Inderjeet Sandhu te gast bij Kunst is Lang. Inderjeet zoekt met zijn objecten naar een nieuwe esthetiek, die het gevoel uitdrukt zich ergens thuis te voelen – een gevoel dat niet vanzelfsprekend is als je opgroeit binnen een Indiaas gezin in een oer-Hollands dorp.

Emotie verbinden aan materie – Op atelierbezoek bij Dinie Besems

Niet alleen met haar conceptuele benadering van wat het sieraad kan zijn maakt Dinie Besems een uitzonderlijk statement in de beeldende kunst, maar ook door de wijze waarop ze invulling geeft aan haar praktijk. Ze wacht niet af totdat ze aan de beurt is, maar dwingt haar eigen positie af. “Ik wil maar zeggen: ga niet zitten afwachten; als er niets gebeurt, organiseer het dan zelf. Dat kan dus ook in je huiskamer of in je keuken. Nodig mensen uit. Laat zien wat je maakt en doet.” Alex de Vries ging op atelierbezoek en sprak met haar over hoe ze invulling geeft aan haar praktijk.

Door doen tot denken komen – Op atelierbezoek bij Tanja Smeets

In de loop van de tijd heeft Tanja Smeets een herkenbaar idioom ontwikkeld. Haar grootschalige sculpturale ingrepen laten zich kennen door het toepassen van ongebruikelijke beeldhouwersmaterialen. Op het moment dat die objecten in een andere context worden gepresenteerd en in eindeloze hoeveelheden, in elkaar verstrengeld of gemonteerd, dan worden het onherkenbare groeisels. Alex de Vries bezocht het atelier van Smeets.

Kunst
is lang:

Razia Barsatie

Razia Barsatie gebruikt tekeningen, videowerk, beelden van fragiel en doorschijnend tapioca-meel, en sterk geurende kruiden als kerrie en kurkuma om een gevoelswereld te scheppen. Het is haar zorgvuldige manier om onderwerpen bespreekbaar te maken die tot op de dag van vandaag als taboe gelden binnen een strenge Hindoestaans-Surinaamse opvoeding.

Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

Nieuwe artikelen laden...
1 2 4 5

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaags kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later