Steun hier het nieuwe seizoen van de radiopodcast Kunst is Lang.

Salon

Voor de Salon nodigt mister Motley kunstenaars uit een tentoonstelling te ontwikkelen geheel naar eigen inzicht. Van verzamelingen, tot vakantiefoto’s, van een onderzoek tot een ode.

Marjolijn Boterenbrood: Eiland als atelier

 

Op uitnodiging van Into The Great Wide Open werkt Marjolijn Boterenbrood dit jaar vanuit het atelier van de schilder Betsy Akersloot Berg (1850-1922) op Vlieland. Betsy trok op dit Waddeneiland de natuur in om zeegezichten, golven, luchten en de woeste zee op het doek vast te leggen. Honderd jaar later, realiseert Marjolijn Boterenbrood een serie werken waarin ditzelfde landschap centraal staat. 

Tekeningen ontstaan door op verschillende manieren de beweging vast te leggen van getijdenstromen en wind. Het eiland schrijft zo zijn eigen cartografie. Boterenbrood's werk is hiermee letterlijk de getuigenis van de situatie van het eiland in 2020. De wadden, de laatste wildernis in het 'gemaakte' Nederland staan door klimaatverandering en zeespiegelstijging onder druk. Is het wad over een tijd onder water verdwenen? Volgens de filosoof Bruno Latour is de wereld één ecosysteem, een delicaat evenwicht, waarvan alles en iedereen deel uitmaakt. Je kunt er alleen maar over nadenken vanuit het besef van onderlinge verbondenheid. Wij zijn deel van de ecologie en de natuur bestaat niet buiten onszelf. Werken met de natuur en reflecteren op de voelbare veranderingen gaat bij Boterenbrood uiteindelijk over ons allemaal, zoals dat bij Akersloot Berg natuurlijk ook het geval was.  

Voor de Salon van Mister Motley heeft Boterenbrood een selectie gemaakt van afbeeldingen van haar werkproces op Vlieland afgewisseld met werk van kunstenaars die zelf ook een directe relatie met de natuur zijn aangegaan en ieder op hun eigen manier onderdeel zijn geworden van het landschap. 

  1. Betsy Akersloot Berg op Vlieland naast haar schilderkist. Collectie Museum Tromps Huys 1911
  2. M. Boterenbrood. Eiland als atelier 2020
  3. Wind-tekening 2020
  4. 15 minuten. Wind-tekening. Aan de boomtak gehangen tak met houtskool zwiept in de storm 2019
  5. herman de vries bereidt werk voor 2014
  6. herman de vries bereidt werk voor 2014
  7. 5:13 minuten, helmgras-tekening. Wind beweegt het helmgras in Oost-Indische inkt gedoopt. 2020
  8. Betsy Akersloot Berg schildert op het strand in de voor haar gemaakte kist,. Collectie Museum Tromps Huys 1911
  9. Slik-afdruk. Wad-sporen 2020
  10. Partituur van Zoet en Zout, Voorbereiding om een linnen doek met mosselen te laten begroeien 2018
  11. Mossel-partituur 2018
  12. Onderzoek naar de beweging van de oceaan,  foto Rutger Emmelkamp Knockvologan Mull 2019
  13. Tekening beweging van de oceaan, duur, zo lang als de Oost-Indische inkt in het stokje inkt afgaf. Met Rutger Emmelkamp. Knockvologan Mull 2019
  14. Instrumentarium, houtskool, gevonden takken en stokjes, riet, dennennaalden
  15. Severine Amsing, 6 hours, 12 minutes and 36 seconds 2018 foto Rutger Emmelkamp, Ardalanish, Knockvologan Mull.
  16. Guido van der Werve. Nummer 8. 2007
  17. Jan Dibbets. Flood Tide (Vloed) 1969
  18. Jan Dibbets. ‘12 hours tide object with correction of perspective’ Feb 1969
  19. Jan Dibbets. Re-enactment ‘6 hours tide object with correction of   perspective’ Feb 1969/Feb 2009
  20. Sigidur Gudmundsson Rendez-vous 1976 Gelatin silver print on fiber-based paper, text " Mijn werk komt voort uit een bron die gevoelsmatig is en waarvan ik geen verklaring kan geven. Het idee dat nodig is om het werk uit te voeren wordt getoetst aan dit basisgevoel. Zo hoop ik in elk nieuw werk dit grondgevoel gestalte te geven. En dat kan alleen door mijzelf uitgebeeld worden.’”
  21. Grondwerk. Een linnen doek, met was betekend, wordt in de bosbodem begraven 
  22. Grondwerk, opgegraven na een maand, deels opgegeten door bodembacteriën.  Gemaakt door de niet-menselijke spelers
  23. Sigidur Gudmundsson 1975 Event Gelatin silver print on fiber-based paper, pencil “ De impulsen om kunst te maken, krijg ik uit het leven zelf. uit eb en vloed, regen en zon, dag en nacht, liefde en verdriet. Het gehoor geven aan die impulsen, is het stillen van een honger. Mijn beeldende kunst gaat over wat er wel is, maar wat ik nog niet ken."
  24. Onderwatergeluid. Ambassade van de Noordzee. Onderzoek naar hoe een stem aan niet-menselijke Noordzee-spelers gegeven kan worden, kunstenaar Xandra van der Eijck, radiomaker Jesper Buursink en wetenschapper Katja Phillipart. 2020
  25. Krijn Giezen. Bomgordel 2007
  26. Esther Kokmeijer. Zeevarende communities van de Marshall eilanden ‘remotely sense land by feeling how islands disrupt swells. The ‘navigators’ use embodied knowledge of the ocean. Basically they can ‘read’ the waves.
  27. Esther Kokmeijer Path Through the waves. (installation / objects from the Marshall Islands and computer simulation with the SWASH model from TU Delft / Marshall Islands / 2018) 
  28. Zandgolven 2020
  29. Betsy Akersloot Berg. De golf. schilderij 1915
  30. Golf I.  Aquarelpapier, zout, houtkoolpoeder 2020
  31. Golf II. Aquarelpapier, zout, houtkoolpoeder 2020
  32. Vloedlijn, plastic vislijnen en afval 2020
  33. Vloedlijn, wier 2020
  34. Jeroen Eizinga. Springtime 2012 Een man, een tafel, een camera en vijfentwintig kilo bijen
  35. Theun Karelse. Test to float like a seaweed as part of exploring multi-species-futures of the Dutch delta region for the Embassy of the Northsea. ‘Being a seaweed seems intensely disorienting’. 
  36. Ger van Elk 1972 The flattening of the Brookes surface
  37. Bas Jan Ader. Tea Party 1972