Daar waar de vissen dol worden (4) – ‘Water heeft geen DNA, maar zou het wel geheugen kunnen hebben?’

Mister Motley en festival Into The Great Wide Open bundelen de krachten om samen het onderzoek van kunstenaars voor een breder publiek te ontsluiten, zoals dat van Valerie van Leersum, die deze zomer op Vlieland een werk presenteert dat deel uitmaakt van de kunstroute van Into The Great Wide Open.

In aanloop naar het festival zal Valerie diverse keren als artist in residence op het eiland verblijven en zowel de kleur van de Noordzee als de Waddenzee onderzoeken, en met diverse eilandbewoners in gesprek gaan over hun kennis en visie betreft de plek waar deze zeeën in elkaar over gaan. Vandaag publiceren we het vierde deel van haar onderzoek over de vermeende plek waar de vissen dol worden.

De zomer is lang: Willem de Haan

Kunst is Lang is op vakantie tot en met 4 september. In de tussentijd hoor je De Zomer is Lang: afleveringen uit het archief die wij als redactie bijzonder vinden. Hoofdredacteur Laure van den Hout koos voor deze aflevering met Willem de Haan, uit december 2022. Willem staat bekend om zijn interventies in de openbare ruimte, waarvoor hij door het plaatsen van objecten de situatie subtiel ontregelt – denk aan de ingang van een fictief metro-station in een weiland, of een rijtje arbo-verantwoorde deuren van een nooduitgang naast elkaar, in een statige kathedraal.

Nogal geile voetballers

Deze zomer rapporteren onze schrijvers over de werken die ze op vakantie tegenkomen. In Berlijn bleef Maurits de Bruijn hangen bij Marianna Simnett’s installatie WINNER. Wat zich op drie grote schermen ontvouwt is een dansperformance die de kleding, schwalbes, locatie en spelers van voetbal leent. Of andersom: een voetbalwedstrijd die dansers leent, een choreografie steelt en zich bedient van de dramaturgie van een videowerk. ‘WINNER zet voetballers neer als agressieve, stompzinnige, razende bruten. Daarmee levert de installatie een queer blik op de meest populaire sport ter wereld, geheel aansluitend op onze tijdsgeest waarin mannelijkheid wordt herijkt, en gedurende dat proces veelal op heel bevredigende wijze wordt beschimpt.’

De zomer is lang: Ruben Mols

Kunst is Lang is op vakantie tot en met 4 september. In de tussentijd hoor je De Zomer is Lang: afleveringen uit het archief die wij als redactie bijzonder vinden.

Redacteur Maurits de Bruijn koos voor deze aflevering met Ruben Mols. Terwijl de digitale ontwikkelingen op het gebied van AI en de metaverse elkaar in razend tempo opvolgen, richt hij zijn blik liever op de fysieke objecten waarmee nieuwe technologie in de jaren ’90 gepaard ging, zoals de floppy disk of de Tamagotchi. Daarmee rijzen vragen op over de immateriële gedaanten van veel van de technologie die ons vandaag de dag omringt, en wat daarmee verloren gaat, en hoe we veel van ons contact totaal hebben overgedragen aan tech.

Begeren, en begeerd willen worden, gaan altijd samen met ongemak en schaamte

Deze zomer rapporteren onze schrijvers over de werken die ze op vakantie tegenkomen. In Hamburg raakt Lena van Tijen begeesterd door een schilderij van een ontbloot bovenlichaam van een vrouw die voor een vijgencactus staat. ‘Begeren, en begeerd willen worden, gaan altijd samen met ongemak en schaamte. Zo kan zoete verlokking niet bestaan zonder een zekere mate van prikkende haat en nijd.’

De zomer is lang: Anna de Vriend

Kunst is Lang is op vakantie tot en met 4 september. In de tussentijd hoor je De Zomer is Lang: afleveringen uit het archief die wij als redactie bijzonder vinden.

Redacteur Maurits de Bruijn zet graag deze aflevering met Anna de Vriend nog eens in de schijnwerpers, waarin ze praat over hoe we als mens dieren tot een product hebben gemaakt, en hoe ze zichzelf probeert los te weken van alle mechanismen die daarbij horen. In het gesprek wordt mooi uitgelegd wat de autobiografische lijn is achter haar werk, en hoe ze vroeger sentimenteel werd genoemd als ze sprak over dierenleed. Veel mensen hebben zich van dat leed losgekoppeld, maar zij verbindt zich met die realiteit. 

Tomaat, mandarijn, lavendel, basilicum, banaan en kobalt – over Ghislaine Leung’s solotentoonstelling Commitments

Deze zomer rapporteren onze schrijvers over de werken die ze op vakantie tegenkomen. Laure van den Hout liet zich overrompelen door de wanden van Ghislaine Leung’s tentoonstelling in Kunsthalle Basel die zijn gevuld met kleurvakken. Deze vlakken dienen als maatstaf. ‘In Leave (2024) representeert het roodgeschilderde vlak de 118 dagen tussen Leung’s voorlaatste tentoonstelling en deze. Het oranje vlak dat zich in het rood bevindt: de 37 dagen die Leung met onbetaald ziekteverlof moest na haar operatie. Zo symboliseren ook de andere vlakken op de overige twee muren de slechte arbeidsomstandigheden in de kunstwereld, in de vorm van situaties die Leung aan den lijve ondervond.’

Mary Anderson denkt aan Inge Lehmann

In het beeld dat Brigitte Louter voor Beelden in Leiden maakte, vindt een ontmoeting plaats tussen twee vrouwen uit de geschiedenis. Mary Anderson (1866-1953) vond de ruitenwisser uit toen ze zag dat de trambestuurder moest uitstappen om het raam schoon te maken. Inge Lehmann (1888-1993) ontdekte in 1936 dat onze aardkern uit een vloeibare buiten- en een vaste binnenkern bestaat. Door die ontdekking is ons beeld over de binnenkant van de aarde radicaal veranderd.

Daar waar de vissen dol worden (3) – ‘Een politiek spelletje dat gaat over hebzucht, water is toch gewoon water’

Mister Motley en festival Into The Great Wide Open bundelen de krachten om samen het onderzoek van kunstenaars voor een breder publiek te ontsluiten, zoals dat van Valerie van Leersum, die deze zomer op Vlieland een werk presenteert dat deel uitmaakt van de kunstroute van Into The Great Wide Open.

In aanloop naar het festival zal Valerie diverse keren als artist in residence op het eiland verblijven en zowel de kleur van de Noordzee als de Waddenzee onderzoeken, en met diverse eilandbewoners in gesprek gaan over hun kennis en visie betreft de plek waar deze zeeën in elkaar over gaan. Vandaag publiceren we het vierde deel van haar onderzoek over de vermeende plek waar de vissen dol worden.

Over vloeibaarheid en circulair tijdsbesef – met Nico Parlevliet naar On Water, Flow and Warped Time in de Vleeshal

Ewa Ciepielewska en Agnieszka Brzeżańska drijven binnen het project Flow samen met kunstenaars, wetenschappers en ecologen in een steeds wisselende samenstelling op een zelfgemaakt vlot de rivier de Wisła af. Het kunstenaarsduo HUNITI GOLDOX heeft als artist in residence een tijdje meegevaren. Een selectie van het werk van dit duo en van de beide initiatiefnemers werden in de Vleeshal samengebracht. Kunstenaar, podcastmaker en bootjesman Nico Parlevliet vergezelt teja van hoften.

De zomer is lang: Stijn ter Braak

Kunst is Lang is op vakantie tot en met 4 september. In de tussentijd hoor je De Zomer is Lang: afleveringen uit het archief die wij als redactie bijzonder vinden. Redacteur Maurits de Bruijn koos voor deze aflevering met Stijn ter Braak, uit november 2023. Stijn bouwt, met behulp van afvalproducten, objecten na uit zijn directe omgeving: van een printer of een afgekloven appel tot een complete douche – allemaal op ware grootte. Hij begon daarmee door een doodgewone Ikea-lamp die in zijn woonkamer stond te reproduceren. Het luidde een nieuw, spannend tijdperk in dat draait om de vraag: Wat zijn dat eigenlijk, die spullen om ons heen?

Stand to love

Voor deze editie van Beelden in Leiden heeft kunstenaar Luis Maly inspiratie gehaald uit het leven en werk van drie vrouwen die zich hebben ingezet voor het redden van de planeet. In de levens van de Hondurese milieuactivist Berta Cáceres, de Duitse politicus en ecofeminist Petra Kelly en Franse filosoof Françoise d’Eaubonne komen voor Maly het ecofeminisme, de dood en het nu samen. Maly onderzocht wie de eigenaars zijn van windparkbedrijven in Nederland, 90 procent van de eigenaren bleek wit en man te zijn. Maly ondervond dat de groene, kapitalistische beweging in Nederland die zichzelf presenteert als redder van de wereld, ingebed is in het patriarchaat. 

Hoop en Huiver – met Ingrid van de Linde naar Moving Closer van Inge Meijer in VierVaart

In gezelschap van beeldend kunstenaar Ingrid van de Linde bezoekt teja van hoften in VierVaart de tentoonstelling ‘Moving Closer’ van Inge Meijer. Beide kunstenaars zoeken middels hun werk de verbinding met de natuur. Maar reageren dieren en het landschap wel op deze handreikingen? ‘Zoals de houtskooltekening op de benedenverdieping oneindig voort zou kunnen groeien, de bijenzwerm tot een nieuw volk ontwikkelt en de koeien onaangedaan lijken, benadrukt dit alles de onbelangrijkheid van mensen.’

Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

Nieuwe artikelen laden...

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht