Kunst
is lang:
Filip Vervaet
Filip Vervaet was te gast in de podcast Kunst is Lang. Hij is een beeldhouwer die werkt met schermen, gekleurd glas dat de perceptie verandert als je er langs loopt, verkleurende autolakken, afgietsels van planten en in brons of aluminium gegoten beelden waarin de sporen van zijn hand duidelijk zichtbaar zijn.
Eco-kunst in het voetspoor van Joseph Beuys – over ‘Rettet den Wald!’ in Museum Het Valkhof
Naar aanleiding van Beuys’ 100e verjaardag belicht Museum Het Valkhof de erfenis van Beuys: hoe hij zich als een van de eerste eco-kunstenaars profileerde en hoe hedendaagse kunstenaars in zijn voetsporen zijn getreden om de natuur te redden. Natasja Wagendorp schrijft namens Mister Motley over de tentoonstelling “Rettet den Wald!”.
Kunst
is lang:
Gerda Maas
Gerda Maas was te gast in Kunst is Lang. Ze verbindt stukjes klei, polymeer of iepenzaden via draden aan elkaar, waardoor ze een organisch ogende wolk vormen. Deze wandsculpturen zijn ontleend aan de netwerken en patronen die in de natuur voorkomen, zoals de dauwdruppels op een spinnenweb of een vlucht spreeuwen in de lucht – maar ook aan de hersenstructuur van Alzheimerpatiënten.
Alles begint bij de verbeelding, ook klimaatrechtvaardigheid
Socioloog en schrijver Ruben Jacobs bezoekt het Court of Intergenerational Climate Crimes van Radha D’Souza en Jonas Staal.
Het is alles één – over het werk van Jessica Skowroneck
Hanne Hagenaars bespreekt de werken van Jessica Skowroneck die nu te zien zijn in Galerie SANAA
Rietveld Review(ed), videoportretten van recent afgestudeerde kunstenaars
In een reeks videoportretten, gemaakt door Luuk Heezen en Rik Lauwen, tonen recent afgestudeerden van de Gerrit Rietveld Academie hun afstudeerwerk uit 2021. De komende maand publiceert Mister Motley wekelijks drie van deze videoportretten. In dit eerste deel bespreekt Natasja Wagendorp het werk van Mathild Clerc-Verhoeven, Eva van der Zand en Shifra Osorio Whewell.
Wat er schuilgaat achter bloemen, over ‘Is it possible to be a revolutionary and like flowers?’ in NEST
Een patroon opgebouwd uit bloemzaden, een paardenbloem-slachtoffer en portretten van rebelse bloemen. De huidige tentoonstelling in NEST, “Is it possible to be a revolutionary and like flowers?”, toont de bloem in uiteenlopende gedaantes. De wortels van bloemen blijken ver te reiken, tot in verhalen over onder andere het koloniale verleden, corruptie en verzet. Natasja Wagendorp schreef namens Mister Motley over de tentoonstelling.
Kleine evoluties in ons denken – Over RE_NATURE in Den Bosch
Maurits de Bruijn bezocht RE_NATURE en trof een koor aan stemmen aan die verhaalden over nieuwe manieren om ons tot de natuur te verhouden.
Klei kan zingen – over de kloof tussen cultuur en natuur
In haar scriptie ‘Hear The Clay Sing – Thinking Beyond Nature’ onderzoekt Ana Oosting via hersenen, assemblages en klei een antwoord op de vraag hoe we de westerse houding ten opzichte van de natuur kunnen veranderen.
Atelierbezoek: Jolanda Schouten
Alex de Vries brengt een bezoek aan het atelier van Jolanda Schouten voor een gesprek over haar nieuwste tentoonstelling FLOWERBOMB
Het paradijs is allang verjaard – over tuinen in de kunst
Barbara Collé laat haar licht schuinen op de gastrol die tuinen, bloemen en planten vaak spelen in beeldende kunst.
Kunst
is lang:
Claudy Jongstra
In het Kunst is Lang gesprek met Claudy Jongstra gaat het over ambachtelijke processen, vergeten plantenkleuren en hoe we in het Westen alles meten aan de hand van economische waarden, maar daardoor juist zoveel andere waarden overslaan.
Wat het water te zeggen heeft
Door het afstudeerwerk van de kunstacademies van dit jaar stroomde het water, Persis Bekkering zag overal weelderige waterwezens, fantasievol of juist confronterend realistisch, en vroeg zich af: Wat hebben we tegenwoordig met water?
De kunst als sloophamer – Opnieuw leren luisteren in het Antropoceen
Toen Lex van der Steen in zijn afstudeerjaar zat, onderzocht hij hoe hij in zijn onderwijspraktijk de relatie tussen mens en klimaat kon verbeteren. Hij kwam uit bij een vorm van kunstonderwijs die in essentie poogt zo min mogelijk onderwijs te zijn.