Susanna Inglada legt de diepgewortelde rolpatronen tussen man en vrouw bloot
Met de solotentoonstelling ‘What are you looking at?’ presenteert Susanna Inglada zestien nieuwe werken in Drawing Centre Diepenheim. Thema’s als sociale ongelijkheid en machtsverhoudingen komen terug in de diverse werken, van collages tot animatie en van raamtekeningen tot keramische werken.
Fuck Picasso – In gesprek met Raul Balai
Een interview met Raul Balai over de rol van kunstenaars in de Anti-Zwarte Piet beweging
‘Het is lastig als hetgeen je wilt normaliseren altijd wordt uitgelicht’ – in gesprek met Christian Yav
Rita Ouédraogo interviewt voor haar serie ‘Hoe hoog zijn de muren’ danser en choreograaf Christian Yav
De kunstwerken die 2021 kleur gaven – volgens Kenneth Aidoo
Mister Motley vroeg drie kunstenaars een bijdrage te schrijven over het meest bijzondere kunstwerk dat ze in 2021 fysiek zagen en dat hen is bijgebleven. Kenneth Aidoo komt uit bij meerdere kunstwerken, kunstenaars, instituten en exposities.
Er is nooit niks, er is altijd iets – in gesprek met Quinsy Gario
Jeanine van Berkel spreekt Quinsy Gario over het kunstproject ‘Zwarte Piet Is Racisme’ en zijn kunstenaarspraktijk
“In de huidige kunstwereld wil ik geen kunstenaar zijn” – In gesprek met Kija Benford over ouderschap in de kunst
Natasja Wagendorp interviewt voor Mister Motley kunstenaars die gestopt zijn met het maken van kunst. In dit artikel spreekt ze met Kija Benford over de positie van het ouderschap in de kunstwereld en over waarom ouder zijn een reden is om te stoppen met kunst maken.
Het zwijgen van de typiste
Pelumi Adejumo onderzoekt vormen van burgerlijk verzet die haast onzichtbaar zijn, omdat ze niet herkend worden als verzet.
Wat er schuilgaat achter bloemen, over ‘Is it possible to be a revolutionary and like flowers?’ in NEST
Een patroon opgebouwd uit bloemzaden, een paardenbloem-slachtoffer en portretten van rebelse bloemen. De huidige tentoonstelling in NEST, “Is it possible to be a revolutionary and like flowers?”, toont de bloem in uiteenlopende gedaantes. De wortels van bloemen blijken ver te reiken, tot in verhalen over onder andere het koloniale verleden, corruptie en verzet. Natasja Wagendorp schreef namens Mister Motley over de tentoonstelling.
Kunst
is lang:
Richtje Reinsma
Richtje Reinsma was te gast in Kunst is Lang. Ze maakt performances, vaak in combinatie met audio, maakte korte radiodocumentaires en schrijft essays, interviews en korte fictie. De rode draad door haar verschillende projecten lijkt een nieuwsgierigheid te zijn, verder te willen doordringen in wat het dan ook is dat zich aan de oppervlakte presenteert.
In gesprek met Almagul Menlibayeva – Voorbij de constructie
Almagul Menlibayeva bevraagt de in Centraal-Azië opgelegde Sovjet-moderniteit en de sociale, economische, politieke en ecologische sporen die dit regime heeft achtergelaten.
Kunst
is lang:
Kenneth Aidoo
Kenneth Aidoo was te gast in Kunst is Lang. Hij maakt schilderijen en pasteltekeningen, vooral portretten van Zwarte mensen. Het is zijn onderzoek naar de manier waarop ze worden afgebeeld of juist weggelaten in de geschiedenis.
Ik wil een constant orgasme in een prachtig lichaam
Dagmar Bosma bespreekt hoe het fysieke en psychische lichaam samenhangen. Hen kijkt hoe ons beeld over het lichaam is gevormd door filosofen als Nietzsche en Spinoza en gaat in op de krachtige kwetsbaarheid van trans*lichamen in het werk van verschillende kunstenaars.
‘In het westen is de geschiedenis stil, dood, vergeten’ – Patricia Kaersenhout in De Appel
Patricia Kaersenhout maakt pnieuw een bijstelling op de geschiedenis in haar werk ‘Guess Who’s Coming to Dinner Too?’.