Alsof onze lichamen eigendom waren van een ander – over het werk van Pamela Enyonu
Van oudsher werd portretkunst ingezet om de machtspositie en status van de geportretteerde te tonen. Enyonu geeft hier een eigentijdse draai aan. In haar portretten vereeuwigt de kunstenaar fictieve, Zwarte, vrouwelijke leiders en staat ze zichzelf toe in een betere toekomst te geloven.
Een eerbetoon aan vriendschap – in gesprek met Bobbi Essers
Bobbi Essers is een van de zes winnaars van de Buning Brongers Prijs 2022. Mister Motley interviewt dit jaar alle kunstenaars. Mirthe Berentsen sprak Bobbi Essers over haar werk waarin een grote rol is weggelegd voor het vieren van queer cultuur. ‘Ik hield al heel erg van schilderen en tijdens mijn jeugd keek ik eindeloos veel films en series over vriendschap, vol avonturen en voor altijd samenzijn.’
De macht van ruimte – met Anna-Maria Pinaka naar het Stedelijk Museum Amsterdam
Met de tentoonstelling Youth wil Anne Imhof bevragen wat de rol van een kunstwerk is wanneer de tentoonstelling waarin het verschijnt, eindigt. Is een kunstwerk nog steeds ‘kunst’ als het in een opslagplaats staat, en niet meer door een publiek kan worden bekeken? ‘De ruimte voelt als een spookachtige bibliotheek en autobegraafplaats ineen. Hoe verder we lopen, hoe meer de geur van rubber onze neuzen lijkt te kietelen.’ In deel IV van De ontmoeting bezoekt Nadia de Vries Youth met kunstenaar Anna-Maria Pinaka en haar zoontje Kurt.
De autonomie van het afgebeeld worden – met Valentijn Hoogenkamp naar Singer Laren
In deel III van ‘De ontmoeting’ bezoekt Nadia de Vries samen met Valentijn Hoogenkamp de tentoonstelling ‘De Nieuwe Vrouw’. ‘Bij de afbeelding van vrouwen lijkt er een dilemma te zijn: namelijk, zelfs wanneer de vrouw als activistisch subject gepresenteerd wordt, blijft zij voor sommigen ‘gewoon’ een vrouw om naar te kijken.’
‘Erotiek is een levenskracht en seksualiteit is daar soms onderdeel van’ – in gesprek met curator Ine Gevers
Ine Gevers cureerde samen met Morgan Catalina COME ALIVE, een tentoonstelling waarin de waarde van erotiek werd uitgediept. Het ging niet over sexy lijven, harde seks of orgasmes, maar over hoe we erotiek kunnen zien als een kracht om samen te komen en problemen in de wereld aan te gaan. Daarbij werd de vraag gesteld welke lichamen in onze maatschappij zich seksueel mogen uiten en welke niet.
Girly kunst die er niet om liegt – op atelierbezoek bij Vera Gulikers
Met haar ironische esthetiek neemt Vera Gulikers masculiene powerkunst op de hak. Haar grote semi-abstracte schilderijen worden beheerst door grafische tekens, en haar sculpturen zijn gemuteerde figuren die fantasy, schoonheidsidealen en tienercultuur verenigen. Alex de Vries ging bij haar op atelierbezoek.
Transformatie en verwerking – met Dr. Leni van Doorn naar Museum Tot Zover
‘Je kan goed zien waar de pijn heeft gezeten bij de kunstenaars. Ze maken de impact van kanker zichtbaar.’ In deel II van De ontmoeting bezoekt Nadia de Vries met Dr. Leni van Doorn de tentoonstelling ‘Kwaadaardig mooi’, waarin het leven met kanker centraal staat.
Emotie verbinden aan materie – Op atelierbezoek bij Dinie Besems
Niet alleen met haar conceptuele benadering van wat het sieraad kan zijn maakt Dinie Besems een uitzonderlijk statement in de beeldende kunst, maar ook door de wijze waarop ze invulling geeft aan haar praktijk. Ze wacht niet af totdat ze aan de beurt is, maar dwingt haar eigen positie af. “Ik wil maar zeggen: ga niet zitten afwachten; als er niets gebeurt, organiseer het dan zelf. Dat kan dus ook in je huiskamer of in je keuken. Nodig mensen uit. Laat zien wat je maakt en doet.” Alex de Vries ging op atelierbezoek en sprak met haar over hoe ze invulling geeft aan haar praktijk.
Twee werelden – over het werk van Paul de Reus en Jans Muskee
In de Amsterdamse Projectruimte BMB vieren Paul de Reus en Jans Muskee hun 40-jarige vriendschap met een duotentoonstelling waarin hun werk een bijzondere en humorvolle verbintenis aangaat. Chantal Breukers schreef er een tekst over.
De kunst van het genezen – met bezoeker Fanny in Museum de Fundatie
Vanaf vandaag verschijnen er (vrijwel) geen recensies meer op onze site. Nadia de Vries leverde deel I af van onze nieuwe serie De Ontmoeting, waarin Motley-auteurs een tentoonstelling bezoeken met iemand en het gesprek met deze metgezel de manier wordt om over het werk te spreken en vertellen.
In overvloed – over mijn fascinatie voor vissen
Sytske van Koeveringe schildert al drie jaar lang portretten van vissen en ze verzamelt allerhande voorwerpen in de vorm van dit dier. In dit essay gaat ze op zoek naar de reden(en) achter haar hardnekkige fascinatie.
Het ‘uitstudeertraject’ van BIJ/NA in StadsGalerij Breda
Via het ontmoetingsprogramma BIJ/NA kunnen drie aankomende kunstenaars tezamen met drie meer ervaren kunstenaars zich een maand lang professioneel ontwikkelen. Criticus en schrijver Nadia de Vries ging bij de kunstenaars van dit jaar op bezoek.
De zomer van Lex ter Braak – Teksten uit het papieren archief
Van 2003 tot 2013 verscheen Mister Motley als papieren kwartaalblad. In thematische nummers werd het werk van honderden kunstenaars getoond en besproken. Vanaf het allereerste begin kregen jonge kunstenaars bij Mister Motley ook zelf een platform om te schrijven. Deze zomer zet Mister Motley vijf van hen in het zonnetje door hun teksten opnieuw digitaal te publiceren. We vroegen ze – zoals het een tijdschrift dat kunst en leven aan elkaar knoopt betaamt – ook een aantal vragen; over de tekst die ze voor Mister Motley schreven, en over de mooiste zomer die zij ooit hebben beleefd. Deze week: Haar Haar van Lex ter Braak uit 2012.
Kunst
is lang:
Esmay Groot Koerkamp
Het werk van Esmay Groot Koerkamp vindt zijn oorsprong in haar soms overweldigende gevoelswereld. Liefde, onzekerheid, je in eenzaamheid willen terugtrekken: het zijn volgens Esmay universele emoties die alle mensen delen en die een eigen beeldtaal verdienen.














