‘Erotiek is een levenskracht en seksualiteit is daar soms onderdeel van’ – in gesprek met curator Ine Gevers
Ine Gevers cureerde samen met Morgan Catalina COME ALIVE, een tentoonstelling waarin de waarde van erotiek werd uitgediept. Het ging niet over sexy lijven, harde seks of orgasmes, maar over hoe we erotiek kunnen zien als een kracht om samen te komen en problemen in de wereld aan te gaan. Daarbij werd de vraag gesteld welke lichamen in onze maatschappij zich seksueel mogen uiten en welke niet.
Transformatie en verwerking – met Dr. Leni van Doorn naar Museum Tot Zover
‘Je kan goed zien waar de pijn heeft gezeten bij de kunstenaars. Ze maken de impact van kanker zichtbaar.’ In deel II van De ontmoeting bezoekt Nadia de Vries met Dr. Leni van Doorn de tentoonstelling ‘Kwaadaardig mooi’, waarin het leven met kanker centraal staat.
Twee werelden – over het werk van Paul de Reus en Jans Muskee
In de Amsterdamse Projectruimte BMB vieren Paul de Reus en Jans Muskee hun 40-jarige vriendschap met een duotentoonstelling waarin hun werk een bijzondere en humorvolle verbintenis aangaat. Chantal Breukers schreef er een tekst over.
Kunst
is lang:
Esmay Groot Koerkamp
Het werk van Esmay Groot Koerkamp vindt zijn oorsprong in haar soms overweldigende gevoelswereld. Liefde, onzekerheid, je in eenzaamheid willen terugtrekken: het zijn volgens Esmay universele emoties die alle mensen delen en die een eigen beeldtaal verdienen.
De jurk als onheilsbode
Schrijver Merel Bem heeft een mapje op haar desktop waar de jurk als onheilsbode, als drager van rampspoed, de hoofdrol is toebedeeld. In haar nieuwste stuk over de rol van kledij benoemt ze het geweld en het verdriet dat een op het eerste zicht onschuldig stukje textiel met zich meebrengt.
Zeep van de urine en het baardhaar van je geliefde
Dit is het laatste interview dat de Turkse kunstenaar Nihat Karataşlı gaf. Het werd op 7 september 2021 gepubliceerd, negentien dagen voordat hij op 33-jarige leeftijd onverwachts overleed.
Onze stuntelige pogingen tot andere vormen van liefhebben
Persis Bekkering schrijft maandelijks over de kunstwerken die haar blik op de wereld doen kantelen.In de christelijke gemeenschap waarin ik opgroeide,…
De emotionele anatomie van Alexandra Rouppe van der Voort
Als jong meisje leerde Alexandra Rouppe van der Voort al de kunst van het kijken. Via de handen van haar…
De teruggekeerde
Als je vandaag zou sterven en één generatie later terugkeert, in welke wereld zou je dan geboren willen worden, ongeacht…
Kunst
is lang:
Louwrien Wijers
Louwrien Wijers is beeldhouwer: vroeger in metaal, tegenwoordig bouwt ze mentale kunstwerken. Ze sprak Andy Warhol en de Dalai Lama, […]
‘You used to love that about me’ – De liefdessculpturen van Lindsey Mendick
Liefde is enorm kwetsbaar. En alles bestaat bij de gratie van zijn tegendeel. Inzoomen op de obscure kant van liefde…
De laatste in de wildernis
Er zijn verhalen genoeg over mensen die op zichzelf aangewezen zijn, vaak als gevolg van een noodtoestand. Door bijvoorbeeld schipbreuk zoals de hoofdpersoon in Robinson Crusoe, of door een vliegtuigramp, zoals de schooljongens in Lord of the Flies. Ze stranden op een plek ver weg van de beschaving, moederziel alleen en gedoemd te sterven onder de barre omstandigheden van het onbewoonde eiland of het afgelegen regenwoud. De situatie verkennende, is er altijd één instinct dat meteen de kop opsteekt, welk boek je ook leest of welke film je ook ziet: we moeten op zoek naar mensen.
Contouren van alledaagse communicatie
Wat zijn deze contouren, onder welke omstandigheden uiten zij zich en hoe moeten zij worden geïnterpreteerd?