Kunst
is lang:
Jan Robert Leegte
Jan Robert Leegte maakt sinds 1997 internetkunst, werk waarin hij de infrastructuur van het internet onderzoekt en speelt met de samenhang tussen de digitale en de fysieke wereld. Afgelopen november kwam daar een spannende stap bij, toen hij in één avond 256 NFT’s verkocht.
Het zwijgen van de typiste
Pelumi Adejumo onderzoekt vormen van burgerlijk verzet die haast onzichtbaar zijn, omdat ze niet herkend worden als verzet.
Rietveld Review(ed), videoportretten van recent afgestudeerde kunstenaars
In een reeks videoportretten, gemaakt door Luuk Heezen en Rik Lauwen, tonen recent afgestudeerden van de Gerrit Rietveld Academie hun afstudeerwerk uit 2021. De komende maand publiceert Mister Motley wekelijks drie van deze videoportretten. In dit eerste deel bespreekt Natasja Wagendorp het werk van Mathild Clerc-Verhoeven, Eva van der Zand en Shifra Osorio Whewell.
In gesprek met Yerbossyn Meldibekov – Tijd als een bal in een ronde ruimte
Yerbossyn Meldibekov plaatst middels monumenten de geschiedenis van Centraal-Azië in een cyclisch perspectief en toont de complexiteit en soms zelfs absurde geopolitieke relaties van de regio. Elsbeth Dekker en Robbie Schweiger gingen met hem in gesprek.
Wat er schuilgaat achter bloemen, over ‘Is it possible to be a revolutionary and like flowers?’ in NEST
Een patroon opgebouwd uit bloemzaden, een paardenbloem-slachtoffer en portretten van rebelse bloemen. De huidige tentoonstelling in NEST, “Is it possible to be a revolutionary and like flowers?”, toont de bloem in uiteenlopende gedaantes. De wortels van bloemen blijken ver te reiken, tot in verhalen over onder andere het koloniale verleden, corruptie en verzet. Natasja Wagendorp schreef namens Mister Motley over de tentoonstelling.
Beter goed gejat
In zijn essay Beter goed gejat gaat schrijver Niek Hendrix op zoek naar de voorwaarden van plagiaat en de ideeën die we hebben rondom kunst in relatie tot authenticiteit en originaliteit. “De grenzen van inbreuk op auteursrecht en artistieke vrijheden worden continue opnieuw bevochten,” zo schrijft hij. “Vaak komen ze in het publieke debat als er weer een rechtszaak gaande is. Plagiaat wordt er al snel geroepen waarbij dan ook gigantische bedragen worden geëist. Slechts zelden wordt ingegaan op de vraag waarom dit zo’n probleem is.”
Een sokkel, maar niet langer een voetstuk
Wat kunnen we leren van de problematiek rondom het publieke standbeeld wanneer we inzoomen op fundering onder het beeld – de sokkel?
Atelierbezoek: Cora van Antwerpen
Kunstenaar Cora van Antwerpen ergert zich als ze mensen met een academische afstandelijkheid hoort discussiëren over seksueel misbruik. Die ergernis is aanleiding voor haar nieuwste serie schilderijen.
Aimée Zito Lema in de Oude Kerk – ‘Aan een storm van rood licht ontkom je niet’
In 1566 raasde er een tornado van verwoesting door het land die zijn protestantse pijlen gericht had op de katholieke…
‘Durf politiek te dromen’ – in gesprek met Jeanne van Heeswijk
Beeldend kunstenaar Jeanne van Heeswijk is al drie decennia internationaal actief als kunstenaar. In wisselende collectieve vormen werkt ze vaak…
De bredere kracht achter verandering – in gesprek met F-Razzor
Maandag, op Internationale Vrouwendag, is de webshop van F-Razzor gelanceerd. Rijksakademie alumni uit de periode van 2014 tot 2017 verkopen…
In de wereld van Lisa Brice hoeven vrouwen zich niet te verbergen
Nu een groot deel van de wereld zich al bijna een jaar af en aan in verschillende vormen van een…
Gefaald activisme zou geen kunst mogen zijn
Begin september probeerde een witte westerse kunstenaar met een videowerk opnieuw de maatschappij een spiegel voor te houden zonder daar…