Wat er schuilgaat achter bloemen, over ‘Is it possible to be a revolutionary and like flowers?’ in NEST
Een patroon opgebouwd uit bloemzaden, een paardenbloem-slachtoffer en portretten van rebelse bloemen. De huidige tentoonstelling in NEST, “Is it possible to be a revolutionary and like flowers?”, toont de bloem in uiteenlopende gedaantes. De wortels van bloemen blijken ver te reiken, tot in verhalen over onder andere het koloniale verleden, corruptie en verzet. Natasja Wagendorp schreef namens Mister Motley over de tentoonstelling.
Kunst
is lang:
Richtje Reinsma
Richtje Reinsma was te gast in Kunst is Lang. Ze maakt performances, vaak in combinatie met audio, maakte korte radiodocumentaires en schrijft essays, interviews en korte fictie. De rode draad door haar verschillende projecten lijkt een nieuwsgierigheid te zijn, verder te willen doordringen in wat het dan ook is dat zich aan de oppervlakte presenteert.
In gesprek met Almagul Menlibayeva – Voorbij de constructie
Almagul Menlibayeva bevraagt de in Centraal-Azië opgelegde Sovjet-moderniteit en de sociale, economische, politieke en ecologische sporen die dit regime heeft achtergelaten.
Kunst
is lang:
Kenneth Aidoo
Kenneth Aidoo was te gast in Kunst is Lang. Hij maakt schilderijen en pasteltekeningen, vooral portretten van Zwarte mensen. Het is zijn onderzoek naar de manier waarop ze worden afgebeeld of juist weggelaten in de geschiedenis.
Ik wil een constant orgasme in een prachtig lichaam
Dagmar Bosma bespreekt hoe het fysieke en psychische lichaam samenhangen. Hen kijkt hoe ons beeld over het lichaam is gevormd door filosofen als Nietzsche en Spinoza en gaat in op de krachtige kwetsbaarheid van trans*lichamen in het werk van verschillende kunstenaars.
‘In het westen is de geschiedenis stil, dood, vergeten’ – Patricia Kaersenhout in De Appel
Patricia Kaersenhout maakt pnieuw een bijstelling op de geschiedenis in haar werk ‘Guess Who’s Coming to Dinner Too?’.
Quintus Jan Telting was een denker – over zijn werk in de Surinaamse school
Eén dag voor de coronasluiting schoot ik aan het eind van de middag (“ik kom volgende week wel terug”) bij…
Werelden die kunnen zijn – Over propaganda(kunst) in Nederland
Democratie en propaganda, een korte geschiedenisIn 2009 schreef ik het essay Post-Propaganda, voor het toenmalige Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en…
Afstuderen tijdens de lockdown – Een zee van nieuwe stemmen III
De komende tijd belicht Gerda van de Glind voor Mister Motley kunstenaars die wereldwijd afstuderen tijdens de lockdown. Eind 2021…
‘Door je in te leven in het verhaal van de ander, kan je jezelf vinden’ – in gesprek met Thabi Mooi
Theatermaker Thabi Mooi richt zich niet alleen op theater maar ook tekst, muziek, film en audio krijgen een plek in…
Geen lege huls: in reactie op ‘vrouwen en ouder worden’
Er kwamen nogal wat reacties op mijn tekst over de schoonheid van oudere vrouwen, zoals dit uitgesproken weerwoord:”We kunnen natuurlijk…
Kunst
is lang:
Iriée Zamblé
Iriée Zamblé tekent en schildert portretten van zelfverzekerde zwarte mensen: personen die ze wel op straat tegenkomt maar die in […]
Wat is er mis met de kunstacademie ? (deel II) – Hoe het avant-gardisme kunstonderwijs in de weg zit
Eind december schreef ik een artikel ‘Wat is er mis met de kunstacademie?’ waarin ik op zoek ging naar weeffouten…
Over moeders en haar geesten – in gesprek met Iman Mersal
Het is de laatste grote fysieke tentoonstelling die ik vorig jaar bezocht. Vrijwel alleen liep ik door enorme zalen vol…