En hij zag dat het goed was
Persis Bekkering schrijft maandelijks over de kunstwerken die haar blik op de wereld doen kantelen.
…en dat moet zo blijven! Dat lukt ons niet meer zonder financiële steun van lezers en luisteraars. Nu ons voortbestaan na ruim 20 jaar op het spel staat vragen we je om hulp. In een kunstenveld waar voor schrijvende en reflecterende media (nog) geen structurele subsidie bestaat, wil Mister Motley* kunst en leven aan elkaar blijven knopen – voor iedereen. Het is er op of eronder – doe je ook mee?
Help Motley* gratis te houden voor iedereen!
*In 2023-2024 publiceerden we 312 nieuwe artikelen van 97 verschillende auteurs, van wie er 18 onder begeleiding debuteerden, bijna 100 podcastafleveringen, 17 langlopende samenwerkingen, een lessenreeks, zaalprogramma en online events. Het archief bevat meer dan 3.500 artikelen, interviews en podcasts, vrij toegankelijk.
Persis Bekkering schrijft maandelijks over de kunstwerken die haar blik op de wereld doen kantelen.
Natalia Ossef was te gast in Kunst is Lang. Haar werk kenmerkt zich door het spanningsveld tussen de geschiedenis en de actualiteit, tussen het individu en het collectief. In haar tekeningen en schilderingen komt de verwantschap tussen vormen uit de natuur en die van het menselijk lichaam naar voren: ronde vlakken die een rots of kei kunnen zijn, maar ook een baarmoeder, of een hoofd dat liefkozend wordt vastgehouden.
Emma Wiersma duikt in de tentoonstelling I remember, van Martín La Roche en Mirthe Berentsen, zoals de muurtekst zegt ‘over de waarde van herinneringen, vertalingen zonder woorden, leven met verlies en de maakbaarheid van taal’.
Antonio José Guzman was te gast in Kunst is Lang. Zijn werk ontstaat vanuit post-koloniaal onderzoek, waarin hij vaak een verbinding maakt met de plekken uit zijn eigen familiegeschiedenis. Zo onderzoekt hij op dit moment de transatlantische, koloniale geschiedenis van de kleur indigo.
De tentoonstelling ‘Interwoven Histories’ toont de onderbelichte geschiedenis die in en door textiel gedragen wordt. De verhalen die textiel met zich meedraagt, lijken vaak vergeten te worden. Het onvermogen om verder te kijken dan de oppervlakte, de buitenkant, de stof om het lichaam lijkt de oorzaak. Zonde, zo blijkt uit de tentoonstelling. Textiel heeft namelijk een groot verhalend vermogen. Natasja Wagendorp schreef namens Mister Motley over de tentoonstelling.
Rabi Koria was te gast in Kunst is Lang. Hij maakt tegeltableaus: panelen van keramische tegels, die hij beschildert. Ze zijn gebaseerd op eeuwenoude tegels uit Syrië. Op de tableaus staan figuratieve elementen, zoals landschappen met traditionele verdwijnpunten, bloemen in een pot, een onweersbui boven zee, vermengd met abstracte elementen.
Door het afstudeerwerk van de kunstacademies van dit jaar stroomde het water, Persis Bekkering zag overal weelderige waterwezens, fantasievol of juist confronterend realistisch, en vroeg zich af: Wat hebben we tegenwoordig met water?
De alledaagse handeling van het bedenken wat je aandoet en het aankleden zelf werd door kunstenaar Ad de Jong eens…
‘Broeders verheft u ter vrijheid’ van Dries Verhoeven is een theaterperformance die in verschillende Nederlandse schouwburgen te zien is. Hij…
Theatermaker Thabi Mooi richt zich niet alleen op theater maar ook tekst, muziek, film en audio krijgen een plek in…
Eugenie Boon onderzoekt met haar schilderijen, performances en installaties de relatie tussen Curaçao en Nederland. In haar werk wil ze […]
Het werk van Pietsjanke Fokkema is een samenspel van tekeningen, textielwerken, en gehaakte of geknipte objecten. In de installaties die […]
In deze serie gaat Maurits de Bruijn op zoek naar kunst die de verhalen vertelt van op drift geraakte volken…
Het werk van de in Bagdad geboren Joseph Sassoon Semah raakt aan thema’s als ballingschap, ergens voor altijd te gast […]
Het eindexamenwerk van Narges Mohammadi bestond uit 700 kilo halva, een zoet geurend deeg dat in de Perzische cultuur gegeten […]