De kunst op de Biënnale van Venetië is weergaloos, nu het instituut zelf nog
Lieneke Hulshof bezocht de centrale overzichtstentoonstelling The Milk of Dreams op de 59e editie van de Biënnale van Venetië. Daar ziet ze hoe prachtige, solidaire en inclusieve kunst van nu extra hard botst met onderliggende structuren van macht en ongelijkheid.
Op ontdekkingsreis door het collectieve onbewuste – Images from the Unconscious in Marres
Ayrton van Noort bezocht Images from the Unconscious in Marres. Een tentoonstelling van werk gemaakt door psychiatrische patiënten in een Braziliaanse kliniek. Het project startte in 1946 en heeft geleid tot zeer aandoenlijke, menselijke werken.
Het antwoord op de vraag is een vraag – op atelierbezoek bij Pieter Holstein
De bevreemding van de 87-jarige Pieter Holstein gaat uit naar zeer alledaagse en triviale situaties: de bomen in het bos, de mensen in de straat, de voorwerpen in huis, de bloemen in het veld, de dieren in de natuur, de struiken in de tuin. Het combineren van ets en aquarel, abstractie en figuratie, beeld en tekst, leidde tot werk waarin de dubbele betekenis van zijn onderwerpen de leidraad vormde.
“Het hoeft ook niet altijd hetzelfde te blijven” – een interview met Wilfried Lentz
De sluiting van galerie Wilfried Lentz markeert het begin van het nieuwe avontuur Weilermattes in het Duitse Brohl. Gritta Ewald interviewt Wilfried over zijn nieuwe stap.
De Holocaust is niet voorbij – over Kunst na Auschwitz in Kunstmuseum Den Haag
Maurits de Bruijn bezocht de tentoonstelling Kunst na Auschwitz in het Kunstmuseum Den Haag en trof het nog altijd shockerende werk aan van twee holocaustoverlevenden en kunstpioniers.
Hito Steyerl spant oneindige lussen tussen Kim Kardashian, dure sneakers, identiteitspolitiek en Donald Trump
Maurits de Bruijn bezocht I Will Survive van de hypergeëngageerde Hito Steyerl in het Stedelijk Museum te Amsterdam en zoomt in op het videowerk MISSION ACCOMPLISHED: BELANCIEGE.
Wat doet een kunstenaar als het einde nadert?
Het kiezen wat je laatste kunstwerk wordt, lijkt een onmogelijke keuze. Alsof dat laatste werk je hele leven moet samenvatten in een magistraal finalestuk. Kunst en de dood hebben sowieso een authentieke relatie met elkaar. Sommige kunstenaars krijgen na hun dood een bijna goddelijke status toebedeeld en anderen die tijdens hun leven het podium hebben gekend, worden na de laatste adem vergeten . Kun je als kunstenaar daadwerkelijk doorleven in je werk en heb je daar invloed op? Is kunst groter dan het leven zelf?
The Crime of Being an Artist
In haar afstudeerscriptie onderzoekt Zora Ottink in hoeverre zij werkelijk autonoom kan zijn als kunstenaar. Hoe betekenisvol kan ze zijn, als schepper, als kunstenaar en als vrouw? Zelf zegt ze daarover: “De mythe is dat je autonoom opereert, maar eigenlijk ben je een die dief en een verbinder in één.”
Kunst
is lang:
Jan Robert Leegte
Jan Robert Leegte maakt sinds 1997 internetkunst, werk waarin hij de infrastructuur van het internet onderzoekt en speelt met de samenhang tussen de digitale en de fysieke wereld. Afgelopen november kwam daar een spannende stap bij, toen hij in één avond 256 NFT’s verkocht.
Kunst
is lang:
Caz Egelie
Caz Egelie was te gast in Kunst is Lang. Egelie maakt objecten, 3D-animaties en doet performances, die vaak een bonte mix zijn van mode, theater en beeldende kunst.