Kunst
is lang:

Vedran Kopljar

Vedran Kopljar was te gast in Kunst is Lang. Hij probeert gestalte te geven aan gedachten en gevoelens, in vorm en materiaal. We zeggen dat we ‘iets diep van binnen voelen’ en ook onze gedachten bevinden zich – naar we aannemen – ergens in ons lichaam. Maar waar dan precies? En hoe ziet dat eruit?

Het dobberend bestaan volgens Anne Imhof

De tentoonstelling Natures Mortes van de Duitse kunstenaar Anne Imhof was afgelopen zomer te bewonderen bij Palais de Tokyo in Parijs. De laatste twee weekenden werd de tentoonstelling tot leven gebracht met een performance waarin de isolatie en desoriëntatie van het gedigitaliseerde en gemedialiseerde leven voelbaar zijn. Joke Hoeven en Rieke Vos schrijven over hun bezoek aan de tentoonstelling.

Kunst
is lang:

Toine Horvers

Toine Horvers was te gast in Kunst is Lang. Al ruim 40 jaar maakt hij performances, en in de loop der jaren is er meer taal en schrijfwerk bij gekomen: na de uitvoering worden performances op een feitelijke manier omschreven, of hij probeert in taal te vangen hoe de wolken in de lucht voorbij glijden. In zijn meer recente opvoeringen, speelt de combinatie van woord en beweging een rol. Toine draait bijvoorbeeld om zijn eigen as, en roept de namen van de windrichtingen op het moment dat hij in die windrichting gedraaid staat.  

‘EEN POGING MIJN NAAM TE HERINNEREN’: EEN GESPREK MET DANSER EN CHOREOGRAAF FAUSTIN LINYEKULA

‘Mijn naam is Kabako. Ik ben Kabako. Nog eens Kabako. Ooit Kabako. Voor altijd Kabako. Kabako is mijn naam. Ik ben een verhalenverteller.’ Zo spreekt Faustin Linyekula in zijn voorstelling ‘Cargo’ (2011) waarna hij zal dansen, puttend uit rituelendansen die zijn grootmoeder hem leerde of moderne dans die hij opdeed in zijn studies in Congo, Kenia en de rest van de wereld.

Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

Nieuwe artikelen laden...

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaags kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later